søndag den 17. januar 2016

Sandkage med appelsin og chokolade

Sandkager er taknemmelige kager; de er fyldt med smør, sukker og æg, så de har alle forudsætninger for at blive vellykkede. Opskriften er nem og består af ting, man alligevel har på lager og så kan man variere smagen i én uendelighed; med nødder, chokolade, marcipan, kakao, skal og saft af appelsiner og citroner og alle typer af bær.



Sidste weekend bagte jeg denne sandkage og brugte den sidste appelsin i min frugtskål og et par håndfulde mørk chokolade. Appelsinsaften og skallen giver en skøn, julet smag og en smuk farve og chokoladen gør kagen luxuriøs og chokoladelækker.


Kagen er bedst, når den er helt afkølet, synes jeg, men nogle vil måske foretrække at spise den lun, mens chokoladestykkerne stadig er lidt flydende...

Server den til søndagskaffen med en kop te eller kaffe.



Sandkage med appelsin og chokolade

190 g blødt smør
190 g sukker
3 æg
190 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 1/2 spsk. creme fraiche (eller andet surmælksprodukt, fx. skyr)
1/4 tsk. salt
Korn fra 1/2 vaniliestang (eller 1 tsk vaniliesukker)
1 stor appelsin
75 g mørk chokolade

Tænd ovnen på 175 grader og smør en sandkageform.

Rør smør, salt, vaniliekorn, appelsinskal og sukker sammen.

Rør æggene i én af gangen.

Bland mel og bagepulver.

Sigt det i æggene og vend rundt.

Tilsæt appelsinsaft, creme fraiche og hakket chokolade. Vend rundt.

Sæt kagen i ovnen. Bages 40-45 min.

Køles af på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!