søndag den 17. april 2016

Regnbuekage



For et par uger siden kastede jeg mig ud i et af de større bageprojekter til dato.

Min lille pige blev 14 år  (uforståeligt...) og hun ønskede sig en regnbuekage til festen med alle fodboldtøserne. Så måtte jeg jo i gang med at finde de bedste opskrifter på bunde og frosting.

Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra KageKonensKager, men valgte kun at bruge bruge æggehvider for at få så lyse bunde som muligt, så farverne ville blive så klare som muligt.

Opskriften på frostingen fandt jeg på Frk. Cute Carbs blog - jeg ville ikke have en smørcreme, men en frosting, som var lettere og knap så sød, hvorfor jeg også tilsatte lidt revet citronskal.

Kagen blev supersmuk og pigerne var vildt imponerede. Det var rigtigt sjovt at prøve at bage regnbuekagen og jeg kunne rigtig godt tænke mig at udvikle mere på den - både smagsmæssigt og dekorationen.


Jeg skriver opskriften ned, som jeg lavede, hvis nu du skulle få lyst til at kaste dig ud i projektet!



Bunde til regnbuekage (6 stk)

10 æggehvider
625 g sukker
7 1/2 tsk. bagepulver
5 tsk. bagepulver
5 dl. mælk
750 g mel
125 g smeltet smør
125 g revet marcipan
Revet skal af 1 appelsin

Pastafarve: rød, orange, gul, grøn, blå, lilla


  1. Tænd ovnen på 200 grader og gør en eller to springforme (eller lagkageforme) klar.
  2. Vej din røreskål.
  3. Smelt smørret og stil det til afkøling.
  4. Pisk æggehvider og sukker sammen med vaniliesukker.
  5. Bland mel og bagepulver og sigt det i æggene.
  6. Tilsæt mælk og rør sammen.
  7. Tilsæt revet marcipan og appelsinskal.
  8. Vej nu din røreskål med indhold og træk vægten af den tomme røreskål fra. Tallet du får divideres med 6 (eller 5, hvis du vil have færre bunde).
  9. Fordel dejen i 6 skåle og tilsæt pastafarve, indtil dejen har opnået den farve, du ønsker.
  10. Bag bundene i en smurt springform med bagepapir i bunden i 15-20 min ved 200 grader (afhængig af omkredsen på din springform).
  11. Lad bundene køle på en bagerist.
  12. Når bundene er helt kølet af, rettes de til med en skarp kniv, så de er helt lige på toppen.
  13. Det du skærer fra, kan du fryse ned og fx. bruge til trøfler.


Bundene er nu klar til at blive lagt sammen med frostingen.

Flødeostefrosting med hvid chokolade

240 g blødt smør
480 g flødeost
400 g flormelis
200 g smeltet hvid chokolade
korn fra 1/2 vaniliestang
skal fra 1 citron


  1. Smelt den hvide chokolade og lad den køle lidt af.
  2. Pisk smør, flødeost, flormelis, vanilie og citronskal sammen.
  3. Tilsæt den hvide chokolade.
  4. Pisk indtil massen er let og luftig.
  5. Stil frostingen på køl, indtil den skal bruges.


Samling af kagen:

Læg den lilla bund på det fad, kagen skal serveres på.

Kom ca. 100 g frosting på bunden og smør den helt ud til kanten.

Læg den blå bund ovenpå og tryk den let ned.

Smør 100 g frosting på bunden.

Fortsæt med alle bundene i denne rækkefølge:


  • Lilla
  • Blå
  • Grøn
  • Gul
  • Orange
  • Rød


Når den røde bund er på plads, sættes kagen på køl i 1/2 - 1 time, så frostingen kan sætte sig.

Herefter smøres kagen op med et tynd lag frosting på siderne og et lidt tykkere på toppen.

Sættes tilbage på køl.

Den resterende del af frostingen dele i to og den ene del farves lyseblå med pastafarve.

Frostingen kommes i to sprøjteposer og sprøjtes på kage i små dutter - skiftevis hvid og blå. Sørg for at hele kage er dækket af frostingen - det må gerne se lidt rustikt ud.

Toppen af kagen pyntes med smarties i regnbuefarver og kagen omkranses af en kant af den hvide frosting.

Tips:

Kagen tager lang tid at lave, så bundene kan med fordel laves i forvejen og fryses ned indpakket hver for sig i husholdningsfilm og så blot tages op nogle timer inden kagen samles.

Kagen er, efter min smag, meget sød. Jeg kunne tænke mig at eksperimentere med appelsinmarmelade på bundene under frostingen og evt. lidt citron eller appelsinsaft i frostingen.

Hvis kagen skal have sit flotte skarpe snit, er det først og fremmest vigtigt, at bunden trimmes, så de er helt lige og at kagen samles med en hvid frosting eller creme, som fremhæver de farvede bunde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!