søndag den 28. juli 2013

Svigermors fødselsdagsboller

Opskriften på  disse boller har jeg fået af min svigermor. De smager skønt bare med smør på, men er også gode med pålæg.



De er nemme at lave og dejen bliver glat og smidig og er derfor nem at trille til boller.

I min svigermors opskrift er de helt neutrale i smagen, men man kan sagtens tilsætte kardemomme, vanilie eller revet citronskal til dejen. Fedtstoffet i dejen er olie - her er det vigtigt IKKE at bruge olivenolie. Det smager alt for kraftigt igennem og passer slet ikke til den ellers søde dej.

Svigermors boller 16-20 stk.

50 g gær
5 dl vand
1 dl olie
1 æg
100 g sukker
1 tsk salt
1000 g mel
Evt. 1/4 tsk kardemomme eller korn fra en vaniliestang

Udrør gæren i det lune vand. Tilsæt olie, salt, sukker og æg og rør. Tilsæt herefter mel lidt af gangen og ælt dejen indtil den er glat og smidig.

Lad dejen hæve tildækket i  30 min og gerne op til 1 time.

Kom dejen ud på et meldrysset bord og ælt den igennem.


Del dejen i 2 stykker og tril hvert stykke til aflang pølser, som deles i 8-10 stykker, alt efter hvor store boller, du vil have.

Tril bollerne og kom dem på en bageplade med bagepapir med god afstand imellem.



Lad hæve tildækket i 30 min.

Kom bollerne i en 225 grader varm ovn og bag dem i 12-15 min.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!