torsdag den 5. juni 2014

Solskinskage på en regnvejrsdag

Har I fri i dag?



Jeg har hele dagen fri og havde lagt masser af planer (som jeg altid gør) og ingen af dem indebar, at jeg skulle bage, men min datter døjer stadig med eftervirkningerne af kyssesygen og kunne derfor ikke komme i skole i dag og vejret er ikke lige til havearbejde og lange gåture med hunden, så det blev til en lækker citronkage, bagt efter samme opskrift som kanelkagen og den nemme chokoladekage.

Jeg blev inspireret af Gitte, der har bloggen Noget i ovnen, hvor hun deler opskrifter på hverdagsmad og skønne kager og brød. Hun bagte fornylig en appelsinkage, hvor hun bl.a. brugte en rest appelsinyoghurt og nogle gamle appelsiner - Gitte er fantastisk til at få brugt sine rester på en kreativ måde!

Solskinskage (opskriften passer til en lille bradepande)

250 g sukker 
2 æg
100 g smeltet smør
1/2 l A-38 (eller kærnemælk, tykmælk, yoghurt)
400 g mel
2 tsk. natron
1/4 tsk. vaniliepulver (eller 2 tsk. vaniliesukker)
Saft af 2 citroner
Skal af 1 citron

Tænd ovnen på 200 grader.

Beklæd bradepanden med bagepapir.

Smelt smør over svag varme.

Pisk æg, sukker og vanilie lyst og skummende.

Tilsæt det afkølede smør.

Tilsæt saft og skal fra citronerne.

Bland mel og natron.

Tilsæt A-38, mel og natron til dejen. Vend rundt indtil melet er jævnt fordelt.

Kom dejen op i bradepanden og bag i 25-30 min. til der ikke hænger dej ved en træpind, når du stikker den i kagen.

Note:
Jeg tilsatte æg til dejen - der er der ikke i den oprindelige opskrift, men jeg ville gerne have en lidt luftigere kage. Kagen er stadig svampet, ligesom kanelkagen, og holder sig længe frisk.
Pynt evt. med en glasur tilsat lidt citronsaft og drys med revet chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!