søndag den 2. august 2015

Klassiker (med et twist): roulader

Jeg har før skrevet om at min glæde og interesse for at bage stammer fra min mormor.

Hun var  hverken nyskabende eller eksperimenterende i sin bagning, men hun bagte, fordi hun ikke kunne lade være og fordi vi andre elskede resultatet!

Roulade var tit på repertoiret; oftest den lyse med hindbærmarmelade (som også tit var hjemmelavet) serveret med iskold flødeskum på toppen, og sjældnere den brune med smørcreme (som jeg ikke kunne li' - jeg hadede bare fornemmelsen af den fede smørcreme, som blev siddende i ganen længe efter at man havde spist kagen).


Rouladen er absolut én af de nemmeste kager at bage. Dejen er simpel og skal ikke bage andet end 5-6 min.
Fyldet kan være et godt glas marmelade eller man kan eksperimentere med flødecremer eller smørcreme og frisk frugt. Faktisk er der uanede muligheder og man bestemmer helt selv!

Jeg har lavet to opskrifter på roulade; en lys med flødeskum og friske jordbær og en mørk med abrikosmarmelade og hvid chokoladecreme. De er lækre begge to - på hver sin måde.



Grundopskrift roulade (1 stk)
3 æg
1½ dl. sukker
1 dl. hvedemel
½ dl. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver


Til den mørke dej udskiftes 1/4 dl. af hvedemelet med kakaopulver.


Beklæd en bradepande (30x40 cm) med bagepapir.
Tænd ovnen på 225 grader.
Pisk æg og sukker lyst og luftigt.
Bland mel, kartoffelmel og bagepulver (og evt. kakao). Sigt det i æggesnapsen.
Vend grundigt rundt, så der ikke er klumper af mel.
Kom dejen over i bradepanden og smør den ud, så den er ensartet.
Bages i 5-6 min.
Mens bunden bager, lægges et stykke bagepapir på køkkenbordet. Drys med sukker.
Når bunden er bagt, vendes den med bunden i vejret ud på det sukkerstrøede stykke bagepapir og dækkes med et viskestykke. Efter 5-10 min kan bagepapiret forsigtigt trækkes af bunden.


Lad bunden køle helt af, inden fyldes kommes på.


Hvid chokoladecreme:
125 g god hvid chokolade (jeg bruge knapper fra Callabaut)
1/4 l piskefløde
Korn fra ½ vaniliestang


Fløden varmes op til kogepunktet og holdes over chokoladeknapperne og vaniliekornene.
Rør indtil al chokoladen er smeltet.
Dæk skålen med film (helt ned på fløden) og sæt skålen på køl - helst til næste dag.
Når cremen er afkølet piskes den op med en elpisker. Start forsigtigt og sæt efterhånden lidt mere fart på. Pas dog på, at du ikke overpisker den, da den så vil skille.


Jeg kombinerer denne creme med abrikosmarmelade, som jeg varmer ca. 30 sek. i mikroovnen ved 600 W inden jeg smører den ud i et tyndt lag på min kakaobund. Ovenpå kommes den hvide chokoladecreme og rouladen rulles på den lange led.


Opbevares på køl, indtil den skal spises.


Tip:
Lav lidt ekstra hvid chokoladecreme og pynt rouladen hermed. Server fx med henkogte abrikoser.


Fyld til den hvide roulade
1/4 piskefløde
1 dl. creme fraiche
2 spsk. flormelis
Korn fra ½ vaniliestang
Friske jordbær


Pisk fløden med flormelis og vaniliekorn.
Tilsæt creme fraiche.


Skær jordbærrene i mindre stykker og vend dem i fløden.


Fordel fyldet på bundet og rul den sammen på den lange led.


Tip:
Smør først bunden med lidt god jordbær-rabarber marmelade for ekstra smag.
Lav evt. lidt mere fløde og server det til rouladen sammen med friske jordbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!