mandag den 24. september 2012

Tebasser


Efter at have brugt utallige søndage med at læse de mange blogs, der findes på nettet om brød og kager, fik jeg lyst til at dele nogle af mine opskrifter med andre.




Og hvilken opskrift ville være mere passende end den opskrift, jeg nok har brugt allerflest gang og som på en måde også betyder enormt meget for mig.

Opskriften stammer fra min mor, der døde, da jeg var 21. Hun havde vist nok havde fundet opskriften i et ugeblad (sikkert Familie Journalen). Oprindeligt skulle der havreklid i "basserne", men da det ikke altid er nemt at finde og jeg ikke altid havde det herhjemme, når jeg fik lyst til at bage, prøvede jeg med havregryn. Det blev vores "basser" bestemt ikke ringere af. De bliver meget luftigere, når man bruger havregryn og jeg synes også, at de holder sig friske i længere tid.

Jeg har ofte forsøgt mig med alle mulige andre opskrifter på brød og boller, som min familie da også spiser velvilligt, men de lader alligevel skinne igennem, at de nu alligevel helst vil have tebasser - og det kan jeg altså ikke stå for, så jeg bager dem igen og igen. Faktisk har jeg bagt dem så tit, at jeg kan opskriften i hovedet og jeg er helt sikker på, at hvis jeg skulle ende op gammel og dement, så vil opskriften på tebasser være noget af det eneste, jeg husker!



Nå, men altså her er så opskriften:

Tebasser (15-18 stk)

2 pk. gær
1 l. mælk
1/2 dl. flydende margarine
3 tsk. salt
3 tsk. sukker
6 dl. havregryn
250 g fuldkornsspeltmel
ca. 1 kg hvedemel


  1. Gæren opløses i den håndvarme mælk. 
  2. Heri kommer margarine, havregryn, salt og sukker.
  3. Tilsæt ca. 800 g mel og rør først ved lav hastighed på røremaskine. Resten af melet tilsættes efterhånden.
  4. Dejen æltes ved lidt højere hastighed i 5-10 min. Dejen æltes indtil den samler sig rundt om dejkrogen og slipper skålens sider. Pas på ikke at putte alt for meget mel i dejen, da bollerne så bliver tunge og tørre, men samtidigt skal dejen være så fast, at den kan rulles ud.
  5. Hæver i 30 min til dobbelt størrelse.
  6. Herefter æltes dejen let på et meldrysset bord og deles i to.
  7. Så rulles dejen ud til ca. 1-1½ cm's tykkelse og stikkes ud med et glas eller lignende med en diameter på 7-10 cm (jeg bruger selv en gammel plastikbøtte med en ret skarp kant).
  8. Basserne prikkes med en gaffel (det giver et rigtigt fint mønster - måske forhindrer det også bollerne i at hæve for meget?).
  9. Efterhæver 30 min.
  10. Bager ved 250 grader i 12-13 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!