tirsdag den 9. oktober 2012

Sund müsli med æblejuice




Jeg har prøvet utroligt mange forskellige slags müsli - tit har jeg købt dem, der så allersundest ud, men så har jeg bare ikke fået dem spist, fordi de faktisk ikke smagte ret godt. Eller også har jeg købt nogle, der bare smagte rigtigt lækkert, men som, når det kommer til stykket, næsten er lige så usunde, som hvis man knuste småkager og kom dem ovenpå sin yoghurt eller A-38.

Vi kom til at snakke om det på arbejde en dag - dvs. faktisk kom vi til at snakke om hjemmelavede müslibarer, som min kollega laver fordi hendes mand cykler rigtigt meget og derfor skal have noget med som giver hurtig energi uden at være alt for kalorietungt. Hun lovede at tage opskriften med og havde den med allerede næste dag sammen med en opskrift på müsli.



Jeg afprøvede allerede opskriften weekenden efter - både müslibarer og müslien - og det har nu været fast  på bagerepertoire hjemme hos os lige siden.

Müslibarerne forsvinder helt utroligt hurtigt, så jeg har ikke noget billede af dem lige nu, men opskrift samt billed kommer senere. Müslien har jeg tilpasset min egen smag - hvis man vil have en anden slags nødder eller kerner i er det nemt at erstatte dem med ens yndlingsnødder eller - kerner. Müslien er også lækker med tørret frugt - det skal blot ikke med i ovnen, så jeg blander bare tørret eller frisk frugt i fra gang til gang. Så får man også oplevelsen af, at få en ny slags müsli hver gang, selv om grundmüslien er den samme.

Skal det være rigtigt lækkert (hvis müslien fx. serveres til brunch), så kan man blande lidt hakket chokolade i.

Lene's müsli

300 g grovvalsede havregryn (eller byggryn, ruggryn eller en blanding)
125 g solsikkekerner
40 g sesamfrø
40 g hørfrø
40 g kokosmel
80 grofthakkede mandler
1 1/4 dl æblejuice
1 spsk olie (neutral i smagen)
1 spsk flydende honning

Havregryn, kerner og mandler blandes i en stor skål med æblejuice, olie og honning.

Bredes ud på bagepapir i en bradepande og kommes i en 170 grader varm ovn i ca. 35 min til müslien
er fuldstændig tør og sprød.



Køles helt af en den kommes i en lufttæt beholder.

Kan holde sig ca. 1 md - hvis altså den ikke er spist inden ;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!