søndag den 27. marts 2016

Lækkert formbrød



Hvis det er et lækker, lyst franskbrød med sprød skorpe, du er på udkig efter, så er du kommet det helt rigtige sted hen.

Dette brød er et helt klasssik franskbrød med en lille smule havregryn og groft mel i (tys, sig det ikke til min mand og mine børn.....).

Det får en rigtig god smag af hvede, salt og honning og en lækker blød og lidt kompakt krumme - og så er det med garanti væk, inden du får set dig om ;o)



Lyst franskbrød (1 stort eller 2 små)

30 g gær
1 dl. A-38 (eller yoghurt, ymer el.)
6 dl. vand
100 g havregryn
100 g groft mel
850 g hvedemel (ca.)
2 tsk. salt
2 tsk. honning

Rør gæren ud i lunkent vand og A-38.

Tilsæt de øvrige ingredienser, men hold ca. 1/3 af hvedemelet tilbage.

Ælt dejen godt sammen og tilsæt den resterende del af hvedemelet efterhånden. Stop, når dejen er glat og smidig.

Lad dejen hæve tildækket (en stor plasticpose er ideel at komme over skålen, da den holder på fugten) i ca. 45 min. eller indtil dejen har fordoblet sin størrelse.

Hæld dejen ud på et meldrysset bord og ælt det igennem.

Del dejen i to stykker og form det til to brød.

Kom brødene op i bageformene og snit dem i midten med et barberblad eller en skarp kniv.

Lad brødene hæve tildækket i 30 min.

Varm ovnen op til 220 grader.

Brødene skal bage i 30-35 min - de sidste 10 min. skrues ovnen ned til 200 grader, så skorpen ikke bliver for mørk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!