lørdag den 29. september 2012

Koldthævede grovboller

Jeg hader at gøre rent!

Men når jeg kan kombinere det med at bage, så er det faktisk OK. Så i dag, hvor jeg selvfølgelig skulle bage vores ugentlige ration tebasser, kunne jeg lige tørre støv af, mens Kenwood'en klarede det tunge æltearbejde (hvilket den bare gør til UG - og har gjort de sidste 8 år. Den maskine er simpelthen et vidunder!). Da dejen var færdigæltet og sat til hævning, havde jeg en halv times ventetid, som jeg kunne udfylde med rengøring af badeværelse. Støvsugningen sætter jeg manden til, når han har overstået en af sine andre pligter her i weekenden - at ta' en morfar på sofaen, mens han "ser" Top Gear....


Nå, men det var jo egentlig de koldthævede jeg kom fra.

Dejen starter jeg op aftenen inden de skal spises til morgenmad. Vi spinner altid lørdag morgen, så jeg tager dejen ud af køleskabet, inden vi tager afsted. Når vi kommer hjem 1 times tid senere, sætter jeg bollerne på en bageplade i gode, store, rustikke klumper med en ske.

Der er lidt forskel på mængden, men jeg plejer at få ca. 10-12 boller ud af en portion.



Koldthævede grovboller

1 ært gær
1 dl surdej
7 dl koldt vand
3 spsk olie
1 spsk honning
½ spsk salt
150 g havregryn
250 fuldkorns spelt (er også fine med rugmel)
500 g hvedemel
(evt. 2 store revne gulerødder)

Gær og surdej røres ud med lidt vand. Resten af vandet kommes i og herefter olie, havregryn, honning og salt. Rør let sammen og kom speltmel og næsten alt hvedemelet i. Dejen røres godt sammen (evt. æltes på røremaskine, men denne dej plejer jeg faktisk bare at røre sammen i hånden). Dejen skal være klistret, men endelig ikke for tynd, da bollerne så flyder ud på bagepladen. Jeg plejer at komme alt melet i, men lige netop i går var det som om at dejen blev for tør, så prøv jer lidt frem. Dejen ændrer sig også lidt, mens den hæver, så den kan godt virke lidt for klistret, men være fin, når man tager den ud af køleskabet næste morgen.
Hvis man kommer gulerødder i, så skal der måske en anelse mindre vand eller lidt mere mel i dejen, da gulerødder afgiver fugt.
Dejen hæver koldt i ca. 12 timer. Sættes på en bageplade med en ske.
Jeg pynter nogle gange med sesamfrø, hørfrø eller solsikkekerner - det kan jeg godt lide, men det er ikke noget hit ved mand  og børn, så oftest bliver det uden "pynt".
Bages ved 250 grader i 15-20 min - de skal være mørke og sprøde. Sæt evt. lidt varmt vand ind i bunden af ovnen - så hæver de godt og bliver dejligt svampede.



Jeg synes, at de smager fantastisk - de er ikke for salte, så de er gode til morgenmad. De har en sprød skorpe og en sej krumme og så er de helt utroligt mættende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!