fredag den 12. oktober 2012

Hurra!

I dag er det min fødselsdag og jeg har fri, så der bliver hygget max ;o)

Min morgen startede med fødselsdagsang og gaver på sengen - vildt hyggeligt! Min datter på 10 havde lavet en perleplade til mig - jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det er snart er slut med at få perleplader i gave. Lige om lidt, så har jeg store børn, som skal på efterskole, have kørekort, flytte hjemmefra... gisp!

Nå, men inden jeg går helt i panik, så vil jeg fortælle lidt om min dag.

Da jeg havde sendt mand og børn afsted, plantede jeg mig i sofaen med en god kop te og The Hummingbird Bakery "Kagedage" - en af mine fødselsdagsgaver (som jeg selv havde købt!). Jeg blev vildt inspireret og må snart igang med at bage cupcakes og cheesecakes i alle afskygninger...mums! De næste 14 dage bliver det dog nok ikke til helt så meget med bageriet, da jeg skal arbejde i Vejle og derfor kun er hjemme i weekenden. Men så skal der også tages revanche weekenden efter, for der skal vi holde fødselsdag for min store søn.

Men dagen i dag kommer ikke til at foregå helt uden at have gang i ovnen, da vi får min svigerfamilie til middag.

Vi skal have enebærgryde (Karolines klassiker), min krydrede æbletærte med smuldredej med vanilieis til i dagens anledning. Og til kaffen skal vi have Citronmuffins m. lemoncurd og marengstopping - opskriften har jeg fundet hos himmelske-kager.blogspot.dk - hos Camilla hedder opskriften Muffins med blåbær, citron og marengs - så skulle det være til at finde opskriften. De smager fantastisk af citron og citronskal og er luftige og saftige - kan helt klart anbefales!

Jeg udelader blot blåbær - som jeg før har skrevet, så er bær i kager ikke noget hit hos min familie. I stedet for skærer jeg en  lille kegle ud af kagen og fylder med lemoncurd, hvorefter jeg putter "låget" på igen. Det er superhyggeligt med en lille overraskelse inden i kagen :o).


Ungerne havde idrætsdag på skolen i dag, da det er sidste dag inden efterårsferien, og da jeg alligevel var hjemme, så lavede jeg lige en portion klatkager og cyklede ned til dem med lune klatkager til spisefrikvarteret - der blev også lige et par stykker til mig selv :o).

Klatkager er lavet af en rest risengrød og er for mig et rigtigt dejligt minde fra min barndom. Når vi var på ferie hos min mormor og bedstefar, så fik vi næsten altid klatkager med sukker og syltetøj - mums :o).

Klatkager

En kold rest risengrød (ca. 1/3 af en portion lavet af 1 l mælk)
2 spsk sukker
1 tsk vaniliesukker (eller korn fra ½ vaniliestang)
Revet citronsskal fra ½ citron (kan godt udelades)
2 æggehvider
1 æggeblomme
2-3 spsk mel

Æggehvider piskes stive. Risengrøden røres med æggeblomme, sukker og vaniliesukker. Mel røres i. Herefter vendes de stiftpiskede hvider i. Lad stå i 10 min. Hvis "dejen" er meget tynd, så tilsæt 1 spsk ekstra mel.
Kommes på en varm pande med godt med fedtstof - gerne en pandekagepande. Steges 1-2 min ved høj varme. Herefter skrues ned på mellemvarme og klatkagerne steges indtil de er næsten faste, inden de vendes.
Det er vigtigt, at de er faste inden de vendes, da de ellers er umulige at vende (jeg taler af erfaring!!).

Spises med sukker og syltetøj - velbekomme!







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!