mandag den 29. oktober 2012

Brød skal der til...ciabattabrød!



Efter at have arbejdet i Vejle og dermed overnattet på hotel de sidste 14 dage havde jeg virkelig bage-abestinenser, så derfor var det ikke helt nok for mig at skulle bage til vores gæster i lørdags, men jeg var også lige nødt til at afprøve en opskrift på ciabattabrød fra Politikens Bog om Brød.

Det blev til to små brød, som var ret salte, så i min opskrift har jeg skåret en anelse ned på saltet.
De var sprøde udenpå med en saftig og sej krumme - og de var spist inden dagen var omme :o).

Ciabatta-brød

3 dl vand
25 g gær
475 g italiensk hvedemel tipo "00"
0,5 dl olivenolie
1 ½ tsk salt

Gæren opløses i vandet. Tilsæt 200 g mel og rør i ca. 10 min til dejen er let og luftig. Hæver i 2 timer et lunt sted.
Tilsæt herefter resten af melet, olie og salt og ælt dejen godt sammen - skal være sammenhængende, men klistret.
Hæver 1 time på køkkenbordet.
Gør en bageplade klar med et stykke meldrysset bagepapir. Hæld forsigtigt dejen ud på bagepapiret og del dejen i to. Formes forsigtigt til to brød, så ikke luften slås ud af dejen. Hæver igen - denne gang 1 time.
Bager ved 220 grader i ca. 25-30 min til de er gyldne og lyder hule, når der bankes på dem.




Det er ikke lige et brød, man laver til morgenmad pga den lange hævetid, så næste gang vil jeg prøve at lave fordejen aftenen inden og herefter lade dejen hæve natten over i køleskabet, så brødene kun skal hæve 1 time næste morgen, inden de kan bages.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!