fredag den 21. marts 2014

Chai-cupcakes

Det her er nogle af de bedste cupcakes, jeg har bagt længe.


De er lette og luftige og har en fin smag fra the, kanel, kardemomme og citron.


Inspirationen kommer fra Hummingbird Bakery - i en af mine bagebøger er der en opskrift på Earl Grey cupcakes, som jeg længe har villet prøve. Istedet blev det til Chai-cupcakes, men det er nu heller ikke så ringe... 


De smager virkelig godt - så godt, at de begyndte at forsvinde, inden jeg var færdig med at tage billederne....



Chai-cupcakes (18 små eller 12 store)

80 g blødt smør
200 g sukker
2 dl mælk
240 g hvedemel
1 spsk. bagepulver
2 store æg
4 spsk. stærk Chai-te
Revet skal fra 1/2 citron 
1 spsk. blå birkes

Start med at brygge en stærk Chai-te. Lav enten en hjemmelavet eller brug en færdig theblanding. Brug den du bedst kan lide. Jeg lavede min selv af sort te med vanille/karamelsmag, kanelstænger, kardemommekapsler og en vaniliestang.

Tænd ovnen på 190 grader.

Gør din muffinform klar.

Rør smør og sukker blødt.

Tilsæt æggene og pisk til det er lyst og skummende.

Bland mel og bagepulver. Sigt det i skålen med æggene.

Vend melet godt rundt. Kom revet citronskal og birkes i dejen.

Tilsæt mælk og Chai.

Så er dejen klar til at komme i formene.

Fyld papirformene ca. 2/3 op.

Jeg brugte små forme og fik 18 små cupcakes ud af portionen.

Kom kagerne i en varm ovn.

Bages 15-17 min. til de er spændstige og gyldne på toppen.

Køles af på en bagerist og nydes med en kop the.

Tip:
Kagerne kan pyntes med sigtet flormelis eller flødeostefrosting smagt til med lidt Chai-the.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!