søndag den 16. marts 2014

Marmorerede brownies

Jeg har en ting med kogebøger - især dem med kager i og med rigtig flotte billeder.


Min seneste erhvervelse er The Hummingbird Bakery - Kagebog, som indeholder masser af opskrifter på smukke kager og billeder, som får mine tænder til at løbe i vand.


Jeg har tidligere bagt Kaffekagen fra samme kogebog - den skal jeg eksperimentere lidt mere med, men den smagte skønt!




Denne gang er det en brownie med marmorering af cheesecake og en creme af skyr og brombær. Ifølge den oprindelige opskrift er det en browniebar, hvor cheesecaken ligger ovenpå og til sidst er baren pyntet af med en flødecreme med hindbær. Men min cheesecake blev lidt tynd, så den kunne ikke ligge ovenpå brownien og jeg syntes, at der var rigeligt med kalorier i selve kagen, så derfor brugte jeg skyr og brombærmarmelade til cremen.


Da jeg bruger en blanding af 70% chokolade og 32% mælkechokolade fra Callabaut (det sidste fra min gave, snøft!), har jeg skåret ned på sukkeret, så brownien ikke bliver for sød.


Kagen er fin og lækker og ser sjov ud med det hvide cheesecake imellem alt det brune. Den er nem at bage og man scorer billige point, fordi den ligner en million ;o)!

Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.


Marmorede brownies (ca. 20-25 stk.)


Brownie


100 g mørk chokolade (70% eller derover)
100 mælkechokolade (af god kvalitet)
200 g rørsukker
3 æg
100 g hvedemel


Cheesecakefyld
200 g mascarpone
75 g flormelis
1 æg (ikke for stort)
Korn fra 1 vaniliestang


Brombærcreme


200 g skyr
9-10 tsk. god brombærmarmelade


Start med at tænde ovnen på 170 grader og beklæd en lille bradepande med bagepapir.


Brownie:


Sæt et vandbad over.


Kom smør og chokolade ned i en skål og sæt den over vandbadet.


Mens smør og chokolade smelter, piskes æg og sukker lyst og luftigt.


Lad det smeltede smør og chokolade køle lidt af. Vend det herefter i æggesnapsen og rør forsigtigt, til dejen er ensartet.


Sigt hvedemelet i dejen og rør det forsigtigt i.


Kom browniedejen op i bageformen.


Cheesecakefyld:


Kom alle ingredienser op i en skål.


Rør godt sammen, men pas på ikke at røre for længe, så kan massen skille.


Kom cheesecakefyldet over browniedejen og fordel det lidt rundt i brownien med gaffel, så kage bliver lidt "stribet", men dejene må ikke blive fuldstændigt blandede.


Kom kagen i en varm ovn og bag den ca. 30-35 min.


Herefter køles kagen helt af - evt. i køleskab.


Imens røres brombærcremen:


Bland skyr og brombær - smag til undervejs.


Jeg valgte, at jeg gerne ville have hele brombær i min cremen - hvis din creme skal være helt glat, så kan du evt. blende marmeladen let eller passere den gennem en sigte.


Når kagen er afkølet, fordeles brombærcremen på kagen og den skæres ud til barer:


Skær de ujævne kanter af og del kagen 4 gange på den brede led og 3 gange på den lange led.


Kagen kan fx pyntes med brombær, blåbær, spåner af hvid chokolade, lakridspulver eller blot lidt flormelis.


Note:
En brownie er bedst dagen efter den er bagt og denne er ingen undtagelse! Så bag den dagen før du skal bruge den og forsøg at holde fingrene fra den - hvis altså du kan!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!