mandag den 25. marts 2013

Gulerodskage med flødeostefrosting

Hele mit hus dufter af den vidunderligste gulerodskage - en skøn duft af kanel, appelsin og lækker rørsukker.



Egentlig ville jeg have bagt min gulerodskage efter en opskrift, som jeg plejer at bruge fra Dansukkers hjemmeside, men da jeg skulle finde den i går aftes, var opskriften væk?!

Så måtte jeg i gang med at lede og selvfølgelig fandt jeg en skøn opskrift på Anne Au Chocolat's hjemmeside, som jeg har taget udgangspunkt i. Jeg har udeladt valnødder og rosiner (min familie hader nødder og rosiner i kager) og har erstattet den brune farin med rørsukker (af to rigtig gode grunde; jeg havde ikke noget brunt farin og så kan jeg bare rigtig godt lide den lakridsagtige smag, som rørsukker har) og så har jeg tilføjet en anelse appelsinskal og skåret lidt ned på oliemængden.

Gulerodskage:

3 æg
1 dl smagsneutral olie
450 g rørsukker
210 g mel
300 g groftrevne gulerødder (og et lille stykke af min tommelfinger, men sig det ikke til nogen..)
1 ½ tsk bagepulver
2 tsk kanel
1 tsk ingefær
½ tsk salt
revet skal af ½ appelsin

Skræl og riv gulerødderne.
Tænd ovnen på 190 grader.
Smør en springform med olie.
Pisk æg og sukker lyst. Kom herefter olien i, men der piskes ved lav hastighed.
Bland mel, krydderier og bagepulver. Bland i æggeblandingen sammen med salt.
Kom til sidst de revne gulerødder og den revne appelsinskal i dejen.
Kom dejen op i den smurte springform.
Bages i ca. 60 min ved 190 grader.




Kagen er færdigbagt, når en gaffel kommer ren op af kagen.
Afkøles helt inden frostingen kommes på.

Flødeostefrosting

200 g flødeost
60 g flormelis
Korn fra ½ stang vanilie
3 tsk fintreven citronskal
3 tsk citronsaft

Pisk alle ingredienserne sammen til en ensartet creme og kom den på den afkølede kage.

2 kommentarer:

  1. Det ser virkelig godt ud. Tak for et godt indlæg, jeg vil glæde mg til at smage di opskrift! Hav en rigtig god påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne. Den smager også rigtig godt. Den har, efter min smag, den helt rigtige kombination af sødt, syrligt og lidt bittert fra de hakkede valnødder på toppen. Rigtig god fornøjelse og god påske til dig også :).
      Hilsen Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!