mandag den 20. maj 2013

Hurtige fletfranskbrød

Nogle gange så skal det altså bare gå stærkt, når jeg bager. Så har jeg ikke tid til at sætte dej over 12 timer inden, vi skal spise brødet. Så er det dejligt med en opskrift på et hurtigt og nemt franskbrød. Det er også et "tøm-skuffen-brød", forstået på den måde, at jeg tømte en halvtom pose sigtemel i dejen - man kan komme hvad som helst i, bare husk at forholdet mellem det grove og det fine mel skal være ca. 1:4, for ellers bliver brødet lidt tungt.



 Jeg har valgt at flette brødet - det kan man  jo gøre som man vil, men som min datter sagde, så "ser det bare totalt nice ud", når brødet er flettet ;o).



Fletfranskbrød 2 stk.

6 dl vand
50 g gær
250 g sigtemel
750-850 g hvedemel
2 spsk flydende margarine
2 tsk salt
2 tsk sukker

Oplæs gæren i vandet. Kom margarine, salt, sukker, sigtemel og 2/3 af melet i skålen.

Ælt melet ind i dejen og tilsæt efterhånden mere mel indtil dejen er glat og smidig, men stadig let klistret (som tyggegummi). Ælt gerne længe - men hvis du ikke har tid, så stop bare...;o)

Lad dejen hæve i ½ time.

Hæld forsigtigt dejen ud på et meldrysset bord. Del dejen i to.

Ælt hver dejklump ved at folde dejen ind i sig selv, så der dannes en spændstig kugle. Del herefter hver klump i tre dele og tril 6 dejpølser.



Læg "pølserne" på en bageplade med bagepapir tre og tre og saml de tre ender. Begynd at flette.

 

Når du når enden, samles enderne og de bukkes let ind under brødet i begge ende.



Tænd ovnen på 190 grader. Når ovnen er varm, pensles brødene med sammenpisket æg og kommes i ovnen.

Bager 30 min.

Afkøles på en bagerist.

Spises og nydes - mums :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!