tirsdag den 11. februar 2014

Fastelavnsboller med marcipanremonce

Vi kommer jo ikke uden om, at det snart er fastelavn. Hvis man skulle være i tvivl, så kan man bare gå en tur forbi bageren - de er næsten ikke færdige med at rydde de sidste kransekager og vaniliekranse af vejen, før bagerbutikkerne bugner af fastelavnsboller af alle slags.

Jeg kan bedst lide den gammeldags slags - altså dem, der er lavet af gærdej, som en slags sød bolle med lækkert fyld. Som regel kommer jeg vaniliecreme i dem, men indimellem, så sker der en kortslutning i min hjerne (íhvertfald i følge min bedre halvdel) og så skal jeg prøve noget nyt.


Og i år så skulle det altså være marcipanremoncen, der skulle prøves af.

Fastelavnsbollerne blev rigtig lækre og søde - måske også en smule for søde efter min smag. I nogle af dem kom jeg også en lille smule karameliserede pistacienødder fra Callabaut og nogle lyse chokoladeknapper (også fra Callabaut) - det blev de ikke ringere af. De fik også alle sammen lidt revet æble - tilføjer saftighed og lidt syrlighed til fyldet.


For at opveje den ret søde smag, lavede jeg en lidt tynd glasur (nærmest en glace) af appelsinsaft og flormelis (meget simpelt og lækkert!) og kom ovenpå i tynde streger.




Fastelavnsboller med marcipanremonce 16 stk. (små)

1 dl mælk
25 g gær
75 g blødt smør
1 æg
4 spsk sukker
½ tsk salt
½ tsk. vaniliepulver
ca. 375 g hvedemel


Fyld:
Marcipanremone
Revet æble


Smelt smør ved svag varme. Tilsæt mælken og lun det sammen, til det er håndvarmt.


Rør gæren ud i den lune mælk.


Tilsæt æg, sukker, salt og vanilie.


Tilsæt 2/3 af melet og rør godt sammen.


Tilsæt herefter resten af melet lidt efter lidt og ælt, indtil dejen er glat og smidig, men endelig ikke tør.


Stil dejen til hævning et lunt sted 1 time.


Rør imens remoncen af:


Marcipanremonce


100 g blødt smør
1 dl sukker
75 g revet marcipan


Smør, sukker og marcipan røres godt sammen, indtil det er glat.


Stilles til side på køkkenbordet, indtil det skal bruges.


Når dejen er færdighævet


Kom dejen ud på en meldrysset bord og ælt det forsigtigt - pas på ikke at ælte for meget mel ind i dejen.


Rul herefter dejen ud til en stor firkant ca. 40x40 cm.


Skær dejen ud i 16 firkanter (3 gange på hvert led).


Kom en skefuld af remoncen på hver firkant og evt. lidt chokolade, lidt revet æble eller hakkede nødder.


Saml bollerne ved at samle hjørnene diagonalt og klemme siderne sammen.


Læg fastelavnsbollerne på en bageplade med samlingen nedad.


Lad bollerne efterhæve 45 min.


Pensl med sammenpisket æg.


Bag bollerne ved 225 grader i 10-12 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!