lørdag den 1. februar 2014

Bananmuffins med karamelmidte

Af en eller anden grund, så får jeg altid lyst til kage, når det er koldt og lidt mørkt udenfor. Nå, ja, faktisk, så får jeg også lyst til kage, når solen skinner og når det regner og i blæsevejr og ..... ja, altså jeg har faktisk næsten altid lyst til kage (ikke så godt, når man nu gerne lige ville smide de der sidste kilo....)



I dag havde jeg lyst til kage, fordi jeg havde kørt en lang tur op til efterskolen for at hente ældstebarnet hjem på weekend. Jeg havde haft den ondeste hovedpine i nogle dage nu og var bare træt og havde lidt ondt af mig selv, så kage skulle der til og det skulle helst være både nemt og hurtigt!






Derfor faldt valget på disse lækre, svampede bananmuffins, som jeg før har bagt med stor succes. Jeg udelod chokoladen og kom i stedet rester af julens saltkarameller ned midt i hver muffins, som en lille overraskelse.






Hvis ikke, du lige har hjemmelavede karameller, så kom fx en halv Dumle eller en anden slags karamel i - eller bag dem med store chunks af hvid og mørk chokolade.




Har du en god undskyldning for at bage disse muffins?





Bananmuffins med karamelmidte 12 stk.




4 modne bananer (gerne nogle, du ellers ville have smidt ud)
2 æg
200 g brun farin
Lidt vaniliepulver (ca. ½ tsk.)
½ dl. neutral olie
250 g mel
1 spsk. bagepulver




12 saltkarameller




Tænd ovnen på 190 grader.




Kom store papirsforme i en muffinform.




Mos bananerne (evt. med en stavblender).




Pisk æg, vanilie og brun farin lyst og skummende. Tilsæt olie i en tynd stråle og pisk ca. 1 min.




Vend bananerne i æggesnapsen.




Sigt mel og bagepulver i æg og bananerne og vend forsigtigt rundt.




Fyld muffinsformene halvt op. Kom en karamel i hver form. Fyld resten af dejen ovenpå.




Bag muffins i ca. 20 min.




De er færdige, når de føles spændstige og der ikke følger dej med, når man stikker i dem med en træpind.




Lad de lækre små kager køle lidt af, inden du sætter tænderne i dem.




Tip:
Du kan evt. pynte muffins med en flødeostefrosting tilsmagt med lidt limesaft og -skal. Det vil være rigtigt lækkert med en frisk frosting til de ret søde kager.



2 kommentarer:

  1. Uh, temmelig rar overraskelse med sådan en karamelmidte!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja, det er nemlig en rigtig rar overraskelse :)
      /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!