tirsdag den 22. april 2014

Morgenmuffins ala Ditte Ingemann - gluten- og sukkerfri.

Efter påskens lidt for mange chokoladeæg og lidt for god mad, er det tid til at få vægten tilbage på ret kurs.


Men for en kagebager som mig, er det svært at undvære søde sager, så jeg har forsøgt at finde alternativer, som er knap så kalorietunge.

Ditte Ingemann, som har bloggen, The Food Club, har rigtig mange gode bud på sunde søde sager og disse morgenmuffins har Ditte da også inspireret mig til (opskriften kommer herfra ).

Jeg lavede lidt om i opskriften og skriver min version her.


Morgenmuffins 10 stk.


100 g havregryn
100 g mandelmel
1 æg
1 knsp. salt
1 tsk. natron
½ tsk. vaniliepulver
2 dl. A-38
3 spsk. vindruekerneolie
1 moden banan
1 æble
1 pære
1 lime
40 g mørk chokolade*


---ooo0ooo---


Start med at tænde ovnen på 200 grader.


Gør muffinformene klar.


Hak chokoladen groft.


Skræl og riv æblet og pæren. Pres saften fra en ½ lime udover.


Mos banan. Pres den anden halve lime over bananmosen og bland vaniliepulver i.


Bland havregryn, mandelmel, salt og natron.


Tilsæt æg, olie og A-38.


Rør sammen.


Tilsæt frugten og rør sammen.


Fordel dejen i 10 muffinforme. Kom lidt chokolade i hver form og tryk det forsigtigt ned i dejen.


Bages i 25-30 min ved 200 grader.


Afkøles på en bagerist og nydes afkølede.


Note:
De små muffin er ikke voldsomt søde, men har en svag sødme fra frugten og chokoladen.
De er lækre som mellemmåltid evt. sammen med lidt grøntsager, men selvom der næsten ikke er fedt i og de er uden tilsat sukker, så indeholder de stadig ca. 150 kcal pr. muffin, så de skal spises med måde.


*Jeg brugte en 75% chokolade fra Cocoa Barry.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!