onsdag den 15. oktober 2014

Chokoladetærte a'la Anne Au Chocolat

Jeg beklager meget for de manglende indlæg de sidste par måneder. Det er ikke fordi, jeg ikke har bagt, for jeg bager flere gange i ugen - mest brød til vores daglige måltider, men selvfølgelig også kager til vores weekendhygge eller andre festlig lejligheder.


Siden sidst er jeg fyldt 40 (!), har holdt fest for dejlige tøser og har været på miniferie i Holland med familien.


Min fødselsdag har været under planlægning længe og der er selvfølgelig blevet bagt både brød og kager til festen.


Opskrifterne vil komme på bloggen de næste par uger; den første får I nu, nemlig opskriften på chokoladetærte, som jeg har fundet inspiration til hos Anne Au Chocolat, som er og bliver én af mine yndlingsbloggere.



Opskriften på mørdej er fra Claus Meyer og det er en god opskrift, som er rigtig nem at arbejde med, især fordi man starter med at piske det bløde smør med sukker og æg og på den måde slipper for smørklumper i sin mørdej. Opskriften er til 2 tærter - den er nemmest at lave, hvis man laver en stor portion, så bare frys det overskydende mørdej ned og brug det en anden dag.



Chokoladetærte (1 stk.)


Mørdej (til 2 tærter)


240 g blødt smør
160 g flormelis
60 g mandelmel (eller meget fintmalede mandler)
2 mellemstore æg
½ vaniliestang
470 g hvedemel
1 tsk. fint salt


Rør det bløde smør godt med flormelis, mandelmel, æg, vanilie og 120 g af hvedemelet. MEN det må ikke piskes!


Tilsæt resten af hvedemelet og saltet. Rør hurtigt og grundigt sammen.


Del dejen i to dele. Form hver del til en flad cirkel. Pak dejen ind i film og kom den på køl, til den skal bruges.


Tænd ovnen på 180 grader.


Når dejen er kølet ned, rulles den ud på et meldrysset bord og kommes i en letsmurt tærteform uden at der trækkes for meget i dejen.


Prik bunden med en gaffel.


Læg et stykke bagepapir over tærten og hæld tørrede bønner, kikærter eller lignende over dejen for at forhindre den i at lave luftbobler.


Bag tærtebunden i 20 min ved 180 grader.


Afkøl bunden.


Imens laves chokoladefyldet:


370 g mørk chokolade (jeg brugte en 66,8% chokolade fra Callabaut "Single Origin Brazil)
4 dl piskefløde
1 spsk. honning
85 g smør


Hak chokoladen i mindre stykker.


Bland chokolade, smør og honning i en skål.


Varm fløden op til lige under kogepunktet.


Hæld den varme fløde over chokolade, smør og honning og rør indtil massen er ensartet.


Hæld chokoladen over den afkølede tærtebund og stil tærten på køl, indtil chokoladen er fast.


Pynt med friske bær og evt. citronmelisse eller citrontimian.


Server med flødeskum eller creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!