onsdag den 15. oktober 2014

Fougasse - snackbrød med pesto, mozzarella og prosciutto

Disse lækre brød bagte jeg som en lille let appetizer til min fødselsdag.


De er lidt besværlige at få rullet ud og foldet, men de er virkeligt besværet værd, for de smager fantastisk!

Fougasse (1 stort brød)


25 g gær
4 dl vand
1 tsk. salt
130 g durumhvedemel
ca. 400 g hvedemel


75 g grøn pesto
200 g frisk mozzarella
70 g prosciutto


Rør gæren ud i lunkent vand.


Tilsæt salt og durummel.


Tilsæt hvedemel lidt af gang, indtil dejen er elastisk og ikke alt for klistret (men endelig ikke tør!).


Lad dejen hæve tildækket  1 time.


Rul herefter dejen ud til en stor firkant.


Smør hele dejpladen med pesto.


Fordel pesto og ost på den ene halvdel og fold den anden halvdel ind over. Tryk siderne let sammen.


Lav et par store snit ned i dejen (ikke helt igennem, men ind til fyldet).


Efterhæver 30 min på en bageplade med bagepapir.


Pensl brødet med olivenolie og drys med salt.


Bages ved 250 grader i 15-20 min.


Spis brødet, mens det er lunt - evt. som tilbehør til en lækker suppe eller som en lille snack før middag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!