lørdag den 8. november 2014

Brownie med brombærmousse

Her er endnu en kage fra min fødselsdag; en browniebund toppet med lækker, syrlig brombærmousse.



Opskriften på brownie stammer fra et cateringfirma her i området, der hedder Eventkokken, som laver det lækreste mad og altså også en helt fantastisk brownie.



Opskriften er til en stor bradepande og der er rigeligt, så du kan roligt halvere opskriften. Bliv ikke skræmt af mængden af smør, æg og sukker - der bliver mange stykker af kagen, da den er så intens, at den strækker langt.

Brownies med brombærmousse (30 små stykker)


300 g chokolade (jeg brugte en 57,7% chokolade fra Callabaut)
1200 g sukker
800 g smør
10 æg
450 g mel
50 g kakao
5 tsk. vaniliesukker


Tænd ovnen på 185 grader.


Beklæd en bradepande med bagepapir.


Smelt chokolade, smør og sukker sammen. Tilsæt vaniliesukker.


Bland mel og kakao.


Pisk æggene let sammen.


Tilsæt æggene til chokolademassen.


Sigt mel og kakao i. Bland grundigt, men pisk ikke.


Kom dejen i bradepanden og bag i 35 min ved 185 grader.


Som med alle andre brownies må denne heller ikke overbages - hellere en smule underbagt, da den bliver fast, når den er helt kold. Hvis den bliver overbagt bliver den tør og kedelig.


Køl kagen helt af - helst i køleskab. Bag den gerne flere dage i forvejen og frys den ned.


Brombærmousse


Brombærsylt:
200 g brombær
100 g sukker
½ vaniliestang
saft fra ½ citron


Mousse:
½ l piskefløde
150 g hvid chokolade (jeg brugte Single Origin Velvet fra Callabaut)
4 blade husblas
Brombærsylt


Start med at lave brombærsylt:


Kog alle ingredienser i en gryde uden låg i min. 15 min.


Passer sylten gennem en sigte (hvis du som mig, ikke bryder dig om alle de små sten, der er i brombær).


Køl sylten helt af i køleskab.


Mousse:


Læg husblassen i koldt vand i 5-10 min.


Hak den hvide chokolade.


Varm fløden op til ca. 80 grader og hæld den over den hvide chokolade lidt af gangen, indtil chokoladen er smeltet helt.


Vrid husblassen fri for vand og kom den udblødte husblas op til chokolade og fløde. Rør godt.


Hæld massen gennem en sigte over i en ren skål.


Dæk med film og stil på køl, indtil det er helt afkølet.


Når chokolademassen er afkølet, piskes det let med en elpisker. Tilsæt brombærsylten og pisk igen indtil massen er ensartet.


Kom massen i en sprøjtepose.


Samling af kagen:


Skær brownies ud i små stykker, ca. 4x4  cm.


Sprøjt den afkølede brombærsylt på de små stykker brownie og pynt med chokolade eller små bær. Jeg brugte noget færdigkøbt chokoladepynt fra Callabaut, som jeg havde købt i Tyskland.


Opbevar de små kager på køl, indtil de skal spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!