søndag den 19. april 2015

Snickers-brownie

Nu er det efterhånden længe siden jeg blev 40 og jeg har holdt en dejlig fest for familie og venner, men på min arbejdsplads plejer vi også at fejre dagen sammen med kollegaerne. Som regel er vi flere, der slår os sammen om at holde en lille fest og vi var tre, der blev henholdsvis 40, 50 og 60, som slog os sammen om festen.

Hovedretten købte vi hos Spisestuen, som er et spisested i Esbjerg, der laver god dansk mad. Forretten, tunmousse, lavede min kollega og jeg lavede desserten. Det skulle helst være noget, som man kunne lave i forvejen, så derfor bestemte jeg mig for de lækre brownies med brombærmousse, som jeg også lavede til min fødselsdag, fordi brownien kan laves flere weekender i forvejen og fryses ned og så skal de bare pyntes dagen inden festen og sættes på køl til de skal spises.

Men jeg havde lyst til at der skulle være mere end brombærmousse og jeg fik en ide om, at det ville smage helt fantastisk med karamelmousse og peanuts. Og det gjorde de...
Brownies er bagt efter denne opskrift.

Opskriften på karamelmousse får du her:


Karamelmousse

1 ds. kondenseret mælk
½ l piskefløde
5 blade husblas

Kom hele dåsen med kondenseret mælk i en gryde dækket med vand og kog den i 4 timer.

Køl dåsen af og skrab indholdet ud i en skål.

Læg husblassen i blød i koldt vand i 5-10 min.

Varm fløden op til kogepunktet. Tag af varmen.

Knug vandet af husblassen og kom det op til den varme fløde. Rør hurtigt rundt til husblassen er opløst.


Hæld den varme fløde over den kondenserede mælk og rør det sammen.
Lad moussen køle af.
Når moussen er afkølet, skal den piskes luftig. Pas på, den ikke overpiskes.
Kom moussen på en sprøjtepose og sprøjt den på browniesstykkerne.
Pynt kagerne med grofthakkede, salte peanuts og lidt karamelsauce (køb en god sauce og brug den)


Tip:
Moussen kan også serveres som en dessert i små skåle. Men hvis du vælger at gøre det, så nøjes med 2-3 blade husblas.
Chokoladepynten har jeg købt færdig fra Callabaut.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!