søndag den 26. juli 2015

Klassiker: Bedstefars Skæg

I dag er min sidste feriedag.
Sådan en sommerferie går alt for hurtigt og lige pludselig sidder man her på den sidste feriedag og kunne godt starte forfra.
Vi har haft 19 skønne dage i smukke Østrig. Vejret har været fantastisk - hvilket jo ikke er en selvfølge, når man vælger at holde ferie i Østrig. Vi er rige på oplevelser og smukke landskaber, solskin og dejlig mad. Sådan en dejlig ferie kan man leve længe på!
Vi har brugt de sidste dage herhjemme - vasket tøj og gjort rent. I dag har jeg bagt lidt (rugbrød og boller), så vi er klar til at starte hverdagen igen - eller i hvertfald skal vi voksne starte hverdagen, mens børnene stadig har ferie lidt endnu.
På den lange køretur hjem fra Østrig talte min datter og jeg om kager, vi gerne ville bage, når vi kom hjem (fx Sachertorte), hvorefter min mand udbrød, at han faktisk ikke kunne se, hvad der var i vejen med en helt almindelig Bedstefars Skæg.
Så derfor har jeg bagt Bedstefars Skæg til ham i dag, mens han tømmer campingvogn og gør bilen ren - jeg håber, han bliver glad!








Bedstefars Skæg
2 æggeblommer
1 æggehvide
100 g sukker
50 g smør
125 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
1 tsk. vaniliesukker
1 dl. mælk
3 spsk. skyr (eller andet surmælksprodukt)


2 spsk. abrikosmarmelade


Marengs
3 æggehvider
150 g sukker


Tænd ovnen på 200 grader.
Kom bagepapir i en springform eller en lille bradepande (10x20 cm).
Smelt smørret.
Pisk æg, sukker og vaniliesukker hvidt og skummende.
Tilsæt smør og pisk.
Bland mel, bagepulver og natron og vend det i æggesnapsen.
Tilsæt mælk og skyr og rør til massen er ensartet.
Hæld dejen op i formen og kom den i ovnen.


Bages i 15-18 min. Dejen skal være fast, men må ikke være gennembagt.


Imens laves marengsen:
Pisk hviderne næsten stive.
Tilsæt sukkeret og pisk til massen er glat og skinnende.


Når kagen er bagen tages den ud af ovnen og ovnen skrues ned på 100 grader.


Fordel marmeladen på den varme kage.

Fordel herefter marengsen ovenpå og kom kagen tilbage i ovnen.
Kages bages herefter ved 100 grader i en times tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!