søndag den 30. august 2015

Søndagsnørderi....

Altså egentlig, så synes jeg jo bare, at lækkert brød er til for at blive spist og så er det lidt lige meget, hvordan det ser ud, men når man nu har god tid søndag morgen, så kan man jo ligeså godt gøre lidt ud af sit brød....!

Udover det, så har søndagen stået på det sædvanlige rengøring, kirke for datterens vedkommende og en skøn (læs: lang!) cykeltur med manden min. Så er den weekend også godt brugt!




Flettet brød (2 stk)

50 g gær
1 dl. A-38
5 dl. vand
50 g smør
400 g. økologisk landhvedemel fra Amo
5-600 g hvedemel
2 1/2 tsk. salt
2 1/2 tsk. sukker

Rør gær ud i håndvarmt vand.

Tilsæt resten af ingredienserne, holdt dog ca. 200 g mel tilbage.

Ælt grundigt sammen (evt. på røremaskine) og tilsæt det resterende mel lidt af gangen indtil dejen er glat og smidig, men endelig ikke tør.

Lad dejen hæve lunt ca. 45 min dækket med et viskestykke eller en plasticpose (som holder bedre på fugten).

Vend dejen ud på et meldrysset bord og ælt dejen grundigt i 10-15 min. ved at trække og folde dejen indtil den er glat og smidig og ikke længere klistrer. Tilsæt evt. en anelse mere mel undervejs, men endeligt ikke for meget, for så bliver brødet tørt og tung.

Del dejen i 4 lige store stykker (vej stykkerne, så du ved, at de er lige store). Tril først dejen ud til korte pølser (ca. 10 cm) og lad dem hvile 5 min. Tag herefter to af pølserne og tril dem, indtil de er 40-50 cm lange.

Så kan du gå i gang med at flette.

Tag dine to dejpølser og form et stort X på bordet med pølserne. Tryk dejen sammen, hvor pølserne krydser på midten. Tag nu de to nederste dejender og kryds dem henover den øverste pølse. Tag herefter de ender, der nu er de nederste og kryds dem over den øverste pølse. Fortsæt indtil du ikke har mere dej. Enderne samles og bukkes ind under brødet.

Læg brødet på en bageplade.

Gør det samme ved de to sidste dejpølser og læg også dette brød på bagepladen.

Dæk med en opsprættet plasticpose.

Lad brødene efterhæve på bagepladen i ca. 30 min.

Ovnen varmes op til 200 grader.

Pensl brødene med sammenpisket æg og drys evt. med birkes.

Bages i ca. 30 min. til de lyder hult, når de bankes under bunden.

Køles af på en bagerist, inden de kan skæres.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!