mandag den 23. november 2015

Biscotti med pistacie, hvid chokolade og clementin

Biscotti er en sjov lille kage; hård, sød og fyldt med gode sager.

Den smager dejligt til en kop god kaffe eller the - især er den god at dyppe i den varme drik, fordi den er hård som en tvebak.

Tradionelt bages den med mandler og måske lidt citronskal, men jeg havde nogle pistacienødder i skabet og havde lige fået en pose lækre hvide chokoladeknapper fra Callebaut, som jeg syntes ville være perfekte til disse biscotti. Jeg havde ingen citronskal, men brugte istedet skallen fra en clementin - så dufter der af jul i hele det lille hjem, når man river clementinskal!

Mine biscotti blev brugt som en lille værtindegave, men de er ikke nemme at forære væk!


Biscotti ca. 30 stk.

2 store æg
2 dl. rørsukker
5 dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
110 g pistacienødder
100 g grofthakket hvid chokolade
Skal fra 1 usprøjtet clementin

Pisk æg og sukker lyst og skummende.

Tilsæt mel, salt, bagepulver i æggene sammen med nødder, chokolade og clementinskal.

Saml dejen og læg den på et meldrysset bord.

Kom mel på hænderne og form dejen til en lang pølse (som passer til din bageplade).

Kom dejpølsen over på bagepladen, som er dækket med bagepapir, og tryk den let flad.

Sæt pladen i ovnen ved 180 grader og bag i 25 min.

Tag pladen ud og læg dejen over på et skærebræt.

Skru ovnens temperatur ned til 100 grader.

Skær dejen i 1-11/2 cm. tykke skiver.

Læg skiverne tilbage på bagepladerne og kom dem tilbage i ovnen.

Bages (ellers snarere tørres) ved 100 grader i 25-30 min.

Afkøles på en bagerist og opbevares i en lufttæt beholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!