søndag den 7. februar 2016

Boller med grød

I sidste uge fik jeg craving efter risengrød - blød, lækker risengrød med knasende kanelsukker på toppen (ingen smørklat til mig, tak!).

Men efter 2 portioner risengrød, så var der stadig en hel del tilbage, som jeg ikke nænnede at smide ud og derfor satte på køl. Efter 4 dage stod den store skål stadig og fyldte i mit køleskab....

Egentlig havde jeg fundet en opskrift på en kage lavet på risengrød (og mandler og citronskal - lækkert!), men så faldt jeg over op til flere opskrifter på boller med grødrester og da brød er min store passion var jeg simpelthen nødt til at prøve det - så må kagen vente til en anden god gang....

Bollerne får en lækker sprød skorpe og en sej krumme. De har en dejlig mild smag og er rigtig gode med pålæg og ost.



Boller med grød

20 g gær
100 g surdej (eller en dejrest gemt fra sidste gang, du bagte)
1 dl. A-38 (eller kærnemælk, yoghurt el.)
6 dl. vand
400 g kold risengrød (eller havregrød)
100 g fuldkornshvedemel
1000-1100 g hvedemel
3 tsk. salt
1 spsk. honning

Birkes

Rør gæren ud i den lunkne væske.

Tilsæt surdej, risengrød, salt, honning og mel og lad din røremaskine gøre arbejdet for dig - det er en stor portion og en tung dej, så her vil jeg anbefale, at du bruger en røremaskine eller laver en mindre portion.

Husk at starte med at tilsætte 2/3 dele af melet og så tilsætte mere indtil dejen er glat og smidig.

Dejen må gerne føles lidt våd, men skal være sammenhængende.

Lad dejen hæve 1,5-2 timer ved stuetemperatur (hæver til dobbelt størrelse).

Herefter tages dejen ud på en meldrysset bord og æltes.

Del dejen i 4 dele, som trilles til pølser.

Del hver af dejpølserne i 6 stykker og tril boller af stykkerne.

Hæld birkes op i en underkop og dyp bollerne i birkes, inden de sættes på en bageplade.

Efterhæver i 45 min.

Varm ovnen op til 250 grader (ikke varmluft) og bag bollerne midt i ovnen i ca. 18 min.

Afkøles på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!