søndag den 31. juli 2016

Cookie-kage med trefarvet is

SPONSORERET INDLÆG


Vel hjemvendt fra ferie måtte jeg selvfølgelig have gang i bageriet igen.

Når vi ikke har været på tur eller slikket sol ved søen, så har jeg bl.a. brugt tiden på at se små videoer på Instagram med kagedekoration. Jeg er ikke selv den store dekoratør, men jeg er vildt imponeret over, hvor flotte kager kan blive med smørcreme og fondant.

Men udover de store fondantkager, så er der også masser af inspiration at hente for en kagebager, som mig, der går op i at mine kager smager godt og ser appetitlige ud.

Jeg har en masser på listen over ting, jeg skal have prøvet af - og jeg har også fået købt lidt udstyr - så  forhåbentlig får jeg tid og lejlighed til at bage en masse i efteråret.

I går syntes jeg, at vi skulle fejre den sidste feriedag med en lækker dessert. Inspirationen hertil kommer også fra Instagram - nærmere fra Manuela Kjeilen (@passionforbaking), som bl.a. gør det i muffins og macarons i smukke pastelfarver. Hun har sin egen you-tube kanal og i den første video jeg faldt over, lavede hun cookies i en lille form og serverede dem varme med vanilieis.


Jeg var simpelthen nødt til at gøre hende kunsten efter, men vi kunne ikke nøjes med vanilieis, så ismaskinen kom på overarbejde og jeg lavede 3 forskellige slags is (dvs. én sorbet og to mælkeis lavet på samme grundopskrift).

Det er en rigtig god dessert til gæster, fordi dejen til cookies'ene kan laves i forvejen og isen også sagtens kan laves på forhånd og fryses ned.




Cookies med cappucino og chokolade


125 g brun farin
125 g sukker
½ tsk. salt
2 æg
3/4 dl neutral olie
2 tsk. vaniliesukker
½ tsk.natron
1 tsk. bagepulver
250 g mel
80 g chokoladeknapper med cappucinosmag fra Callabaut
80 g mørke chokoladeknapper (jeg bruger knapper fra Callebaut med 55% kakaoindhold)


  1. Pisk begge slags sukker, salt, vaniliesukker og æg hvidt og skummende.
  2. Tilsæt olien og pisk.
  3. Bland de tørre ingredienser. Bland dem i æggesnapsen.
  4. Tilsæt chokoladeknapperne.
  5. 5. Stil dejen på køl i min. 4 timer, men gerne helt op til 2 døgn.
  6. Find nogle små ovnfaste skåle. Kom kugler af den afkølede cookiedej (på størrelse med en golfbold) og i skålen.
  7. Bages 19-20 min ved 175 grader.

Jordbærsorbet

400 g jordbær (hvis de er fra frost, så lad dem tø op i et par timer)
saft fra 2 citroner
3 1/2 dl. sukkersirup*
1 past. æggehvide


  1. Blend jordbærrene med citronsaft og sukkersirup.
  2. Hæld blandingen op i en ismaskine og tilsæt den past. æggehvide. 
  3. Kør isblandningen på ismaskine til den er letfrosset, cremet og luftig.
  4. Sæt i fryseren til sorbeten skal bruges.

*Sukkersirup laves sådan:

1/2 l. vand
500 g sukker
1 vaniliestang


  1. Koges op indtil sukkeret er opløst.
  2. Køles ned.

Grundopskrift til mælkeis (creme anglaise)

8 past. æggeblommer
200 g sukker
1/4 l. piskefløde
7 dl. letmælk
Korn fra 1 vaniliestang


  1. Pisk æg, sukker og vaniliekorn lyst og sukker.
  2. Kog mælk og fløde op til kogepunktet.
  3. Hæld den kogende væske over æggesnapsen, men du hele tiden rører.
  4. Hæld den sammenblandede væske tilbage i gryden.
  5. Varm op under konstant omrøring.
  6. Så snart de første bobler vise sig, tages gryden af varmen og blandingen hældes tilbage i røreskålen.
  7. Køles helt ned.

Vanilieis

Halvdelen af den nu afkølede creme anglaise kommes i ismaskinen og køres indtil den er letfrosset og cremet.

Kommes i en ny beholder og sættes i fryseren.

Stracciatella (mælkeis med chokoladestykker)

1/2 portion grundopskrift
150 g chokolade (jeg brugte 50 g cappucinochokolade fra Callebaut og 100 g mørk chokolade)


  1. Hak noget af chokoladen fint og resten lidt grovere.
  2. Kør isen på ismaskinen indtil den er halvtfrosset.
  3. Tilsæt chokoladen og kør isen færdig.
  4. Opbevares i fryseren til den skal bruges.

Servering

Læg kugler af den tre forskellige slags is på den lune cookiebund.

Pynt med krymmel, chokoladesauce eller hvad du synes er lækkert.

God fornøjelse!

Tip!
Opskriften på cookies giver 18 store cookies.
Bag de cookieskager, du skal bruge og gem resten i køleskabet i 2-3 dage.
Resten trilles til kugler og sættes på en bageplade med god afstand.
Bages 17-19 min ved 175 grader.
Køler 5 min på bageplade og herefter på bagerist.

2 kommentarer:

  1. Det må siges at være en opgradering af 90'er fødselsdagenes regnbue is med sandkage :D

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan man godt kalde det ;). Vi fik nu aldrig sandkage til den trefarvede is, men de der iskiks, som man skulle brække fra hinanden og som enten var med vanilie- eller chokoladecreme. Mon det er en regional forskel?
      /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!