søndag den 4. marts 2018

Speltboller med chiafrø (low fodmap venlige)


Jeg har siden maj sidste år fulgt low fodmap-diæten (som du også kan lære om her) og har efterhånden testet en del forskelligt brød.


Jeg er ikke så vild med glutenfrit brød - det smager ofte ikke som brød og konsistensen er også ret anderledes end brød.

Derfor vil jeg hellere nøjes med at spise lidt brød engang imellem og så spise noget brød, som smager og føles som rigtigt brød.

Heldigvis kan mange, der har IBS, godt tåle at spise brød bagt på sigtet speltmel. Speltmel smager som hvedemel (nogle mener endda, at det smager bedre end hvedemel) og det kan behandles næsten som hvedemel - glutenstrukturen er en smule blødere og derfor må det ikke æltes så længe i røremaskinen som hvedemel.

Det betyder, at det er muligt at bage nogle bløde og luftige boller med god krumme og rigtig god smag.







Speltboller (12 stk)

25 g gær
4 dl lunt vand
75 g surdej (kan undlades og erstattes af 1 dl laktosefri yoghurt)
50 g havregryn (jeg bruger Aurions, men hvis ikke du har problemer med maven, så brug bare almindelig havregryn)
1 spsk chiafrø
100 g fuldkornsspelt
500 g sigtet speltmel
2 tsk salt
2 tsk sukker


  1. Kom alle ingredienserne op i kedlen til din røremaskine. Hold lidt af melet tilbage.
  2. Rør på mellemste hastighed, til at alt melet er rørt ind i dejen.
  3. Tilsæt mere mel, indtil dejen er glat og sammenhængende.
  4. Ælt dejen på høj hastighed i 5-8 min (men ikke mere end 8 min., for så går glutentrådene i speltmelet i opløsning)
  5. Dæk røreskålen med en plastikpose og stil til hævning et lunt sted.
  6. Efter ca 45 min hældes dejen ud på en meldrysset bord, æltes let og formes til 12 boller.
  7. Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir og dæk pladen med en plastikpose.
  8. Lad bollerne hæve 45 min.
  9. Tænd ovnen på 225 grader.
  10. Pensl bollerne med sammenpisket æg.
  11. Bollerne bages i ca. 15 min.
  12. Lad bollerne køle af på en bagerist.

Tip:

Bollerne kan fryses og tøs forsigtigt op i mikrobølgeovnen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!