lørdag den 8. februar 2014

Grøntsagstærte - low carb low fat

Bare rolig - jeg er ikke hoppet med på nogen sundhedsbølge. Men selv en kage/bageblogger kan ikke leve af kage alene...


Det er en rigtig lækker saftig grøntsagstærte, som både har lidt styrke fra chili, sødme fra gulerødder og som giver god mæthed pga. æg og hytteost. Tærten er rigtig god som frokosttærte, evt. serveret med lidt ristet rugbrød og en grøn salat til. Du kan også vælge at servere tærten som tilbehør til et stykke kylling eller fisk og bruge den som aftensmad.



Grøntsagstærte (4 pers. som tilbehør/2 pers. som frokostret)

2 gulerødder
1 porre
1/4 squash
1 rød peber
Tørrede chiliflager

Æggemasse

3 æg
250 g hytteost
1/2 dl. skummetmælk
3/4 tsk. salt
1-2 knivspids peber

Riv gulerødder og squash groft. Skær peber i strimler. Flæk porren og snit den fint.

Varm en pande op med lidt olivenolie.

Svits grøntsagerne i 3-5 min.

Krydr grøntsagerne med salt, peber og lidt tørrede chiliflager (efter smag).

Kom de svitsede grøntsager op i en tærteform eller en springform foret med bagepapir (så slipper man for brændte madrester).

Tænd ovnen på 200 grader.

Lav æggemassen.

Pisk æggene godt sammen.

Rør hytteost i.

Rør mælk i.

Tilsæt salt og peber.

Hæld æggemassen over grøntsagerne.

Sæt tærten i ovnen og bag i 45 min. indtil massen er stivnet og overfladen er gylden.

Lad tærten køle af i 10 min. inden den spises - så er den nemmere at skære i pæne stykker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!