torsdag den 3. april 2014

Hornbækkage - en mislykket første gang

Vi har lige fået lagt nyt gulv i vores lille kontor og det krævede at vi tømte kontoret. Og når vi alligevel var i gang med at tømme kontoret, så kunne vi jo ligeså godt rydde op i noget af alt der skrammel, vi havde fået lagt derind.

Ud af alt det skrammel dukkede en kasse med opskrifter (tror nok, at de hedder noget med Chefkokken) som min mor havde samlet, da hun var ung. Som barn sad jeg tit og kiggede opskrifterne igennem, så det var helt nostalgisk at gense dem. Og da jeg alligevel sad hjemme ved det kyssesyge-ramte yngstebarn, så kunne jeg jo ligeså godt afprøve nogle af dem.

Valget faldt på Hornbækkagen, som er en sukkerbrødskage med marengs på toppen - lidt ligesom Bedstefars Skæg, men med den forskel, at der er tilsat rasp og mandelessens til marengsmassen. Lækkert synes vi, at det lød, så jeg gav mig i kast med kagen. 

Men vi blev helt vildt skuffede....for aldrig har jeg da fået tørrere kage!! Jeg fulgte opskriften til punkt og prikke (for en gangs skyld) og bagte den faktisk næsten 10 min mindre end der stod i opskriften, men bunden var næsten ligeså hård som en mørdej (men ikke ligeså lækker) og marengsen var brændt, selvom den var dækket med stanniol.

Er der nogen af jer, der har prøvet at bage Hornbækkagen?
Har I haft samme oplevelse som mig eller gør I noget anderledes?

Jeg skriver lige opskriften til dem, der ikke har prøvet den - så kan I måske prøve den og skrive til mig, hvad I synes?


Hornbækkagen 
125 g smør
75 g sukker
3 æggeblommer
125 g hvedemel
2 tsk. bagepulver

Fyld
3 æggehvider
150 g sukker
3 spsk. rasp
1 tsk. mandelessens 

Tænd ovnen på 190 grader.
Smør en lille tærteform (jeg brugte en af metal - måske er det problemet?)

Rør blødt smør og sukker.

Tilsæt æggeblommer og pisk til det er let og luftigt.

Bland mel og bagepulver og sigt det i.

Vend melet i (dejen er meget fast).

Kom dejen op i den smurte tærteform og glat den let.

Lav herefter fyldet

Pisk æggehvider stive og tilsæt sukkeret og pisk til sukkeret ikke længere knaser.

Rør rasp og mandelessens i marengsen.

Fordel marengsen ovenpå kagen.

Kom kagen i den varme ovn og bag den 25-45 min. 

Hvis marengsen bliver mørk, så dæk kagen med stanniol.

4 kommentarer:

  1. Bedre sent end aldrig-kommentar :) Jeg bager denne kage med jævne mellemrum. tærteformen må ikke være for lav og stor i dia, så brænder marengsen lettere på og kagen bliver for hurtigt bagt (tør), vælg en mindre og højere form, det gør marengsmasse og kage mere fugtig og lækker og brænder ikke så nemt. Omvendt må den heller ike være for lille og dyb, så bliver marengsen for "våd" under skorpen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar - jeg må,helt klart prøve at bage den igen i en mindre form, /Lene

      Slet
  2. Min tærteform er af porcelæn og 22 cm i dia og 5 cm høj. Lavede den engang i en metaltærteform der var ca 28 cm og et par cm høj og den blev som din. Ved ikke om metal eller porcelæn gør en forskel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må jeg prøve at teste /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!