tirsdag den 12. maj 2015

Mørkt rugbrød med kerner samt rugbrødsbarer

Egentlig så bager jeg ikke selv rugbrød.
Min familie vil helst have det vi køber hos bageren og det der med at bage rugbrød, det tager bare lang tid, synes jeg.

Men for nylig købte jeg kogebogen "Meyers Bageri" og her er flere forskellige rugbrødsopskrifter.

Indtil videre har jeg forsøgt mig med Meyers mørke rugbrød med gode rugkerner, solsikkefrø og hørfrø.


Jeg har bagt brødet to gange nu - første gang fulgte jeg opskriften til punkt og prikke - brødet blev lidt tørt og hævede ikke nok. Anden gang kom jeg lidt mindre rugmel i dejen og brugte lidt mere vand til iblødsætningen af kerner og surdej. Brødet blev rigtigt lækkert og saftigt.

Jeg har ikke noget rugbrødsform, så jeg brugte den største af mine sandkageformer. Jeg fik lidt rugbrødsdej til overs, men ikke helt nok til at lave en helt brød af, så jeg kom en stor håndfuld mørke chokoladeknapper i dejen og bagte den i en silikoneform med aflange huller - jeg er helt sikker på, at det også er fint med en muffinform. Virkeligt lækkert som en lille snack.


Jeg har planer om at prøve at bage et rugbrød uden helt så mange kerner i løbet af weekenden. Går det godt, så lægger jeg opskriften ud i næste uge.
Min surdej har jeg lavet efter Claus Meyers opskrift - 3 dl. mel (gerne både hvedemel, rugmel og fuldkornsmel) og 3 dl. vand blandes og stilles på køkkenbordet i 3-4 dage indtil det bobler og dufter surt. Rør i surdejen 1-2 gange om dagen. Se evt. dette indlæg for mere om surdej.
Men nu har jeg så fået blod på tanden og vil gerne i gang med at bage rugbrød - men jeg mangler en rugbrødsform. Hvilken én skal jeg købe, når ikke jeg vil give en mindre formue for den?

Mørkt rugbrød (1 stort brød eller 2 mindre / 1 stort brød og 8 rugbrødsbarer)


Iblødsætning af kerner:
330 g rugkerner
165 g solsikkefrø
165 g hørfrø
8 dl. vand


Iblødsætning af surdej:
3 dl. surdej
2 dl. vand
10 g gær
350 g rugmel

2. dag:
150 g rugmel
30 g salt
8 g mørk maltmel


1. dag


Bland kernerne i en stor skål og hæld det kolde vand ved. Dæk skålen med film eller stanniol.


Rør gæren ud i koldt vand. Tilsæt surdej og rugmel. Rør godt sammen. Dæk skålen til med film eller stanniol.


Lad begge skåle stå på køkkenbordet i 12-24 timer.


2. dag:


Kom kerner og surdej op i kedlen på din røremaskine eller i en stor skål.


Tilsæt rugmel, salt og maltmel. Rør grundigt sammen.


Kom dejen op i en aflang form. Glat ud med en spatel og gør dine fingre våde og glat overfladen efter.


Hæver 2-3 timer på køkkenbordet.


Bager i 1 time og 20 min ved 180 grader (måske lidt længere, hvis din form er lige så stor som min - Claus Meyer skriver, at kernetemperaturen skal være 97 grader - det var mit brød, men  det var stadig lidt klægt i bunden)


Afkøles på en bagerist.


Rugbrødsbarer


Tilsæt en god håndfuld chokolade til 1/4 af rugbrødsdejen.


Kom dejen op i smurte forme.


Bages i 30-35 min ved 180 grader.


Afkøles på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!