lørdag den 18. oktober 2014

Hurtige surdejsstykker med havregryn og lidt om surdej

Jeg har af flere omgange startet en surdej op, senest startede jeg en surdej lige efter sommerferien.



Surdej hjælper brødet med at hæve, men giver samtidigt kornsmag og syrlighed til brødet. Og surdej bruges ikke kun til rugbrød. Når jeg bruger surdej til hvedebrød tilsætter jeg også lidt gær. Det gør jeg for at få luftighed i mit brød, men også fordi at jeg ikke er interesseret i så store mængder surdej i mit lyse brød, som jeg vil tilsætte til rugbrød, da hvedebrød ikke skal være lige så syrligt, som rugbrød.


Min surdej har jeg lavet ved at følge Claus Meyers opskrift - og den virker! Blot skal man huske at surdejen skal fodres og at hvis man ikke skal bruge den i en længere periode, så skal surdejen på køl.


Er din surdej blevet for sur, så kassér det meste af den (gem ca. 1 spsk.) og frisk surdejen op på samme måde, som når du fodrer den. På den måde fortynder du smagen samtidigt med at du beholder de gode bakterier, som du har gang i.


Nå, men her til morgen har jeg bagt nogle hurtige boller med surdej. Vi skulle have bollerne til morgenmad, så derfor har jeg også tilsat relativt meget gær til dejen og dejen er hævet på køkkenbordet i ca. 1 times tid. Jeg har kommet havregryn i dejen - det er også med til at gøre bollerne luftige.


Bollerne er ikke trillet, men vendt ud på et bord drysset med durum, som giver en sprød overflade, og skåret ud i rustikke boller. De bages ved høj varme, så skorpen bliver sprød og krummen æbleskiveagtig.


Nå, ikke mere snak fra mig - nu skal jeg spise boller!


Ha' en dejlig lørdag!


Surdejsboller med havregryn (12 stk.)


5 dl. lunkent vand
20 g gær
3 spsk. surdej
150 g havregryn
550 g hvedemel (jeg brugte noget det økologiske landhvedemel fra Amo, som jeg købte i Netto for nyligt)
15 g salt
15 g honning


Udrør gær og surdej i lunkent vand.


Tilsæt mel, havregryn, salt og honning.


Rør dejen godt sammen - hvis du bruger en røremaskine, så rør ved højeste hastighed, indtil dejen samler sig om dejkrogen (jeg bruger K-spaden på min Kenwood - det virker bedst, synes jeg).


Lad dejen hæve på køkkenbordet til ca. dobbelt størrelse.


Hæld forsigtigt dejen ud på et bord drysset med durum eller evt. majsmel (polenta).


Skær dejen i rustikke stykker.


Bages ved 250 grader i 15-20 min.


Køles af og spises!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!