søndag den 17. maj 2015

Grove trekanter


Skønne, mørke boller med et højt indhold af fuldkorn og kerner. Duftende og dybe i smagen pga. surdej og maltmel. Lækre med koldt smør eller lagt sammen som en sandwich med i madpakken.


Grove trekanter (ca. 12-14 stk.)

4 dl. vand
15 g gær
3 spsk. surdej
1 dl. knækkede hvedekerner
200 g fuldkorns speltmel
50 g rugmel
450 g hvedemel
30 g hørfrø
2 tsk. salt
2 tsk. honning
1 ½ tsk. maltmel


Kom de knækkede hvedekerner op i lille gryde, dæk dem med vand og kog ca. 10 min.
Hæld vandet fra og lad kernerne køle lidt af.


Rør gær og surdej ud i vandet.


Tilsæt mel, hørfrø, salt, honning og maltmel. Tilsæt de afkølede hvedekerner.


Hold lidt af hvedemelet tilbage.


Rør dejen 5-10 min på røremaskine indtil dejen er glat og smidig. Tilsæt evt. lidt mere hvedemel undervejs, men pas på at dejen ikke bliver for tør.


Lad dejen hæve tildækket på køkkenbordet i ca. 2 timer til den er vokset til dobbelt størrelse.


Drys mel på dit køkkenbord og kom dejen ud på bordet.


Rul dejen ud i en firkant i 2 cm tykkelse.


Skær dejen ud i trekanter eller stik den ud til runde boller.


Restdejen æltes sammen og rulles ud på ny, indtil alt dejen er brugt.


Efterhæver 30 min.


Pensl med sammenpisket æg.


Bages i 19-20 min ved 250 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!