tirsdag den 19. maj 2015

Jordbær-rabarber marmelade

Forrige weekend var jeg faldet for fristelsen og havde købt en stor kasse jordbær velvidende, at de sikkert enten ville være fulde af pletter eller smage af vand.


Faktisk var de overraskende gode, men vi fik ikke spist de sidste jordbær, så jeg brugte dem i en lækker "marmelade" sammen med årets første rabarber.

Marmeladen spiser vi både på brød, men også som topping på skyr og A-38, da sukkerindholdet ikke er vanvittigt højt i forhold til købemarmelade.

Jeg har også virkeligt meget lyst til at prøve marmeladen som fyld i en lagkage eller cheesecake, så jeg venter bare på en lejlighed til det  :o)

Jordbær-rabarber marmelade


400 g rabarber
200 g jordbær
150 g syltesukker
korn fra ½ vaniliestang + den tomme stang


Rengør rabarber og jordbær og skær dem i mindre stykker.


Kom frugten i en gryde sammen med syltesukker og vaniliekorn. Smid også den tomme stang op til frugten.


Bring i kog.


Lad marmeladen simre i 10-15 min.


Skum urenheder af undervejs.


Du kan teste om marmeladen er klar ved at komme en teskefuld op på en kold tallerken og trække en finger igennem. Flyder marmeladeklatten sammen igen skal marmeladen koge lidt længere.


Når marmeladen er færdig kommes den på skoldede glas.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!