søndag den 23. oktober 2016

Blommetærte med frangipane




Jeg har opdaget noget helt fantastisk - frangipane, som er slags remonce, som består af mandelmel, smør, sukker og æg. Det smager helt himmelsk og kan kombineres med alle slags frugt.


Her er tærten med blommer, men jeg har også lavet den med hindbær (virkeligt lækkert!) og jeg tænker at brombær, pærer eller æbler vil passe godt i tærten.



Blommetærte

Mørdej (dobbelt portion):

180 g smør
135 g flormelis
3 g salt
90 g æg
255 g mel
45 g mandelmel

Bland de tørre ingredienser.

Skær det kolde smør i tern.

Saml hurtigt dejen med æg.

Del i to og tryk til en flad cirkel, der pakkes godt ind i film og kommes på køl.

Frangipane:

80 g mandelmel
80 g smør
55 g rørsukker
1 æg
Korn fra 1/2 vaniliestang

Rør det bløde smør med sukker, vanilie og æg.

Bland mandelmelet i.

Frugt:

5 store blommer
Sød lakridssirup
1 spsk. rørsukker

Halver blommerne.

Drys med sukker og lakridssirup.

Lad dem trække, men du forbereder tærten.

---ooo0ooo---

Tag mørdejen ud af køleskabet.

Rul dejen ud på et meldrysset bord. Flyt det rundt på bordet, så det ikke hænger fast.

Kom dejen op i en tærteform og tryk den godt fast.

Prik bunden med en gaffel, dæk den med bagepapir og hæld kikærter eller ris på bagepapiret.

Bag tærten i 10 min v/180 grader.

Lad bunden køle af.

Når bunden er afkølet, fordeles frangipanen i bunden.

Læg de halve blommer med skærefladen nedad i frangipanen.

Bag tærten ved 180 grader i 20-25 til tærten er gylden og frugten gennembagt.

Server med cremefraiche eller koldt vanilieis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!