fredag den 15. februar 2013

Surdejsbrød med fuldkornshvedemel

Dette brød er jeg, til forskel fra det sidste brød jeg bagte, ret godt tilfreds med.

Det er luftigt, har god smag, sej krumme og sprød skorpe.



Opskriften giver enten 1 stort brød eller 2 små.

Jeg synes, at det er nemmere at bage to små brød - så er man sikker på at brødet er gennembagt uden at skorpen er blevet brændt.

Surdejsbrød med fuldkornshvedemel 2 stk

1½ dl surdej
3½ dl vand
1 ært gær
2 tsk salt
1 spsk honning
150 g fuldkornshvedemel
475 g hvedemel

Rør gæren ud i vand og tilsæt surdej. Tilsæt fuldkornsmel, mel, salt og honning og rør dejen sammen til en sammenhængende dej - denne dej rørte jeg i hånden.
Kom dejen op i en skål smurt med olie og dæk skålen til. Sæt skålen i køleskabet natten over.

Næste dag:
Tag dejen ud af køleskabet. Hæld forsigtigt ud på et stykke meldrysset bagepapir.
Del dejen i to dele. Form delene til aflange brød ved at folde dejen ind over sig selv 2-3 gange.
Kom dejen i to brødforme (kan også sagtens bages uden form) og lav et snit på langs i dejen.
Lad dejen hæve i 2-3 timer på køkkenbordet.

Opvarm ovnen til 250 grader og sæt brødene i ovnen på en varm bageplade. Bag 15 min ved 250 grader og skru herefter ned til 210 grader og bag i 15 min. Brødene kan evt. tages ud af formene de sidste 5 min.

Når brødene er færdigbagte, køles de af på en bagerist inden de spises.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!