torsdag den 2. januar 2014

Karen Kok-kager

Som jeg vist har skrevet før, så var der altid hjemmebag hos mine bedsteforældre.

Min mormor havde altid en kagedåse fyldt med småkager og de bedste af disse, syntes jeg, var helt klart Karen Kok-kager.

Karen Kok-kagen er en chokoladesmåkage, som er bagt i stænger og skåret ud, men de endnu er varme.



Jeg har aldrig bagt disse før og opskriften stammer fra min mormors opskriftsbog, som jeg fik lov til at få, da hun døde. Opskriftsbogen er fyldt med udklip fra ugeblade og rigtig mange håndskrevne opskrifter. På mange af dem er der kun skrevet ingredienser og ikke noget om ovntemperatur og bagetid, så man må prøve sig frem. Men jeg synes, at det er et rigtigt fint minde om min mormor og jeg er meget øm over den lille notesbog.

For Karen Kok-kagens vedkommende var der kun skrevet ingredienser op og ikke andet overhovedet, så bagetid og -temperatur har jeg gættet mig til. Jeg har kommet lidt revet appelsinskal i dejen og en anelse salt for at fremhæve smagen af kakaoen - ellers er opskriften helt og holdent min mormors.

Dejen er ret tør - tilsæt evt. en smule vand til at samle dejen med.


Karen Kok-kager ca. 20 stk.

200 g mel
125 g blødt smør
125 g sukker
2 spsk. kakao
1 knsp. salt
1 tsk. revet appelsinskal

Saml hurtigt dejen.

Tænd ovnen på 200 grader. Gør en bageplade klar.

Del dejen i to.

Tril dejen i to stænger.


Læg stængerne på bagepladen og tryk dem let flade med håndroden.


Bages i 12-15 min.

Tag stængerne ud af ovnen og skær dem i 10-12 stykker mens de stadig er varme.


Afkøles på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!