lørdag den 4. januar 2014

Müsliboller med hvidtøl

Jeg ved ikke med jer, men jeg har fået alt for meget fed mad og sukker i hele december måned og jeg trænger rigtigt meget til friske råvarer og fuldkorn. Derfor har jeg brugt tid på nettet på at finde lækre brødopskrifter, som kan spises uden at der nødvendigvis skal kommes pålæg på.




Disse lækre grove og lidt sødlige boller, har jeg fundet inspiration til hos Brødet.dk, som har rigtig mange lækre brødopskrifter - det er ikke sidste gang, jeg har prøvet opskrift derfra.



Jeg har kun ændret en lille smule i opskriften - bl.a. har jeg brugt hvidtøl i stedet for mørkt øl og jeg har ikke tilsat brændt maltmel (af den simple grund, at jeg ikke havde noget). Jeg kom lidt mere mel i end i Sørens opskrift - måske fik jeg tilsat lidt for meget, for bollerne blev lidt tunge? Næste gang prøver jeg med lidt mindre mel.

Jeg har brugt min egen hjemmelavede müsli - brug bare den müsli, du har ved hånden eller lav fx bare en blanding af havregryn, frø, kerner og lidt tørret frugt.



Müsliboller ca. 12-16 stk.

33 cl mørk øl
2 dl vand
1 spsk. salt
15 g gær
275 g müsli
25 g soltørrede tranebær
1 spsk. honning
Ca. 450-550 gram hvedemel
 
Udrør gæren i det kolde vand. Tilsæt øl.
 
Tilsæt müsli, tranebær, honning og salt.
 
Tilsæt mel - dejen skal være klistret og ikke fast.
 
Dejen sættes til koldhævning natten over eller længere.
 
Når du er klar til at bage bollerne, så tages dejen ud af køleskabet - gerne et par timer inden de skal bages.
 
Hæld forsigtigt dejen ud på et meldrysset bord og skær den ud i rustikke stykker, som placeres på en bageplade med bagepapir.
 
Bag bollerne i en 250 grader varm ovn i ca. 25 min.
 
TIP:
Hvis dejen kommes helt kold i ovnen, skal bollerne måske bage et par minutter længere.
Hvis du gerne vil have lidt mørke boller og som mig heller ikke lige har brændt maltmel, så kan du "snyde" med et par dråber sovsekulør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!