søndag den 12. januar 2014

Søndagskagen: sandkage med appelsin og birkes

Altså jeg ved jo godt, at alle er på kur i januar - mig selv inklusive. Men skulle man nu alligevel få lyst til at lille stykke kage. så er det her et rigtigt godt bud på kagen til kaffen søndag eftermiddag.







Den er saftig og både sød og syrlig. Og så har det lækreste crunch fra små blå birkes. Kagen er ikke julet overhovedet, selvom den indeholder appelsin, men er bare frisk og lækker i smagen.









Sandkage med appelsin og birkes






75 g blødt smør
190 g sukker
190 g mel
2 æg
2 tsk. bagepulver
½ tsk. natron
1 dl. A-38 0,5%
Saft og skal fra 1 appelsin
1 spsk. blå birkes






Start med at tænde ovnen på 175 grader og gøre en sandkageform klar - enten ved at smøre den godt eller for den med bagepapir (det er nemmere og så sparer man også fedtstof).






Rør sukker og det bløde smør sammen med appelsinskal.






Tilsæt æggene én af gangen. Pisk til det er let og luftigt.






Bland mel, bagepulver og natron og sigt det i æggesnapsen. Vend melet i.






Tilsæt appelsinsaft, A-38 og birkes og rør dejen sammen.






Dejen kommes i sandkageformen.






Bag kagen i 35-40 min.






Afkøles på en bagerist.


Note:
Dette er ikke en helt klassisk sandkage. Jeg har skæret ned på mængden af fedtstof, som i en klassisk sandkage er den samme som mængden af hhv. mel og sukker. I stedet for har jeg tilsat lidt syrnet mælkeprodukt (hvad som helst kan bruges). For at undgå at kagen ikke hæver nok pga. det syrnede mælkeprodukt, har jeg blandet natron og bagepulver.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!