fredag den 21. marts 2014

Endnu en banankage

Selvom vi godt kan lide bananer hjemme hos os, så har jeg alligevel tit to-tre brune og bløde bananer liggende på køkkenbordet.

Vi bruger dem ofte til smoothies, men mindst ligeså tit ryger de i et eller andet bagværk og i sidste weekend blev det til en banankage. Jeg tog udgangspunkt i Arlas klassiske opskrift på banankage fra en af de gamle hustandsomdelte hæfter (Karolines Køkken 3). Jeg har ofte bagt den og har altid skåret ned på mængden af fedtstof, fordi jeg synes at det smager alt for tydeligt igennem (især hvis man bruger margarine og ikke smør). I følge opskriften skal der kun 1 banan i, men jeg havde to, så det kom jeg i og skar så lidt ned på sukkeret i stedet for - så den endte med at blive, om ikke sund, så ihvertfald sundere. Og manden min var glad, for det er yndlingskagen.

Nå, men hvad bliver det til med den opskrift? 

Den kommer her - efter billedet af mit yndlingspåskepynt.

Banankage 1 stk. i sandkageform

3 æg
120 g rørsukker
Korn fra 1/2 vaniliestang
2 mosede bananer
125 hvedemel 
1 tsk. bagepulver
50 g smør
1/2 dl skyr

100 g mørk chokolade

Tænd ovnen på 175 grader.

Smør en sandkageform (ikke for stor) og drys evt. med mel.

Smelt smørret og lad det køle af.

Pisk æg, sukker og vanilie lyst og skummende.

Tilsæt det smeltede, afkølede smør og herefter skyr.

Bland mel og bagepulver. Sigt det i æggesnapsen og vend det i.

Tilsæt tilsidst de mosede bananer.

Kom dejen op i sandkageformen.

Kagen bages ca. 50-55 min. indtil der ikke hænger dej ved en træpind, når du stikker i kagen.

Når kagen er bagt, afkøles den på en bagerist.

Pynt 

Smelt 100 g mørk chokolade over vandbad og fordel det herefter over den afkølede kage.

Pynt med små fugleæg fra Anton Berg og lidt sukkerkrymmel.

Lad chokoladen sætte sig, inden kagen spises - kom den evt. på køl.

Note:

Kagen bliver ikke let og luftig, men er meget tæt og konfektagtig. Er rigtig lækker, når den er kold, så den kan med fordel opbevares på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!