søndag den 31. maj 2015

Lyst rugbrød

Som skrevet i et af mine tidligere indlæg, så bager jeg egentlig slet ikke rugbrød....
Men efter at have prøvet det nogle gange har jeg fundet ud af, at det faktisk ikke er så svært eller tidskrævende og at det smager rigtigt dejligt.
Jeg har prøvet lidt forskellige opskrifter af - bl.a. denne opskrift på lyst rugbrød.


Det er ikke min favorit, men sønnike syntes, at det var fantastisk med rugbrød helt uden kerner.
Rugbrødet smager dejligt,  når det er friskbagt, men bliver hurtigt tørt og jeg tror, at det ender som øllebrød i løbet af ugen - men det er jo heller ikke ringe ;o)
Det er en meget lille portion, som passer til en 1½ l. form, men det er meget passende i vores lille familie, da både min mand og jeg har kantineordning på arbejde, sønnike er på efterskole og datteren ikke er vild med rugbrød på madpakken, men gerne spiser det til morgenmad og som eftermiddagssnack.

Lyst rugbrød (1 stk.)

4 vand
10 g gær
4 spsk. surdej
175 g hvedemel
375 g rugmel
10 g salt
5 g maltmel (giver smag, men ikke så meget farve i denne mængde)

Udrør gær og surdej med lunkent vand.

Tilsæt de øvrige ingredienser og rør grundigt - det gøres nemmest på røremaskine.

Kom dejen op i en smurt brødform (hvis ikke din form er teflonbelagt - så behøver du nemlig ikke smøre den).

Lad dejen hæve 2-3timer.


Bages i 50-55 min ved 180 grader.


Note:
Hvis man har lyst, kan man tilsætte lidt knækkede rug- eller hvedekerner til dejen. Husk blot, at de skal udblødes først - enten i koldt vand i 12 timer eller i kogende vand i 10-15 min. Dejen vil bliver lettere og saftigere med tilsatte kerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!