søndag den 7. juni 2015

Blåbærkage med crumbletop

Søndag er kagetid!

Da jeg var barn var vi på skift til kaffe hos mine bedsteforældre og især hos min mormor blev der disket op med alverdens lækkerier. Der var altid som minimum friskbagte boller med koldt (tand)smør, kringle, et eller andet med flødeskum (lagkage, æblekage eller roulade) og 1-2 slags småkager.


Traditionen har vi desværre ikke kunnet føre videre, men til gengæld så har vi næsten altid, siden børnene var små, bagt en kage om søndagen og hygget os med en kop te og lidt kage.


Her er et godt bud på en søndagskage; blød sandkagebund med friske blåbær og sprød crumbletop.

Blåbærkage med crumbletop


Sandkager:
3 æg
250 g sukker
Korn fra 1 vaniliestang
200 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
75 g smør
1 dl. vand


Crumbletop:
150 g blandede nødder
100 g havregryn
150 g hvedemel
150 g sukker
175 g smør


300 g blåbær (eller andre friske bær)


Tænd ovnen på 175 grader og gør en springform klar (kom bagepapir i bunden og smør siderne).


Pisk æg, sukker og vanilie lyst og skummende.


Bland mel og bagepulver.


Kom vand og smør i en gryde og kog det op til smørret er smeltet og det koger let.


Sigt mel og bagepulver i æggesnapsen.


Rør sammen.


Tilsæt det kogende vand og smør.


Så snart dejen er samlet kommes den op i springformen og i ovnen.


Bag kagen i 20-25 min.


Tag kagen ud.


Kom først bærrene og derefter crumblen oven på kagen.


Bag kagen i 15-20 min til crumblen er sprød og gylden.


Tag kagen ud og lad den køle af, inden den tages ud af springformen.


Serveres evt. med creme fraiche.


Tip:
Bærrene kan evt. koges let op med lidt sukker, hvis man gerne vil have at de virker lidt mere tilberedte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!