torsdag den 6. april 2017

Mandelkage med appelsin - uden smør!


Jeg elsker kage!

Næsten al slags kage finder nåde for mit blik; pund-til-pund kager, tunge brownies, sprøde småkager og luftige kager med pisket dej.

Men det sætter sig altså sine spor, når man elsker kage så meget som jeg, så jeg har været på jagt efter kageopskrifter, hvor kalorieindholdet ikke er så højt.


Jeg ville gerne have en kage, som minder om rigtig kage, så jeg har ikke kigget på opskrifter, hvor sukker er erstattet med fx. sødemiddel eller tørrede frugter og jeg har heller ikke gået efter, at kagen skulle være glutenfri (ikke fordi, der er noget i vejen med det, men det har været ikke været mit fokus). Til gengæld har jeg fokuseret på, at der ikke skulle være ret meget fedtstof i kagen og hvis der var fedtstof i, så skulle det være af den gode umættede slags.


Den første jeg har prøvet af er denne sandkage med mandler og masser af appelsin. Den har en skøn smag af appelsiner og så er der lidt at tygge på i form af finthakkede mandler. Og så er den godkendt af både mand og børn, hvilket jo egentlig er det allervigtigste!

Der er til 12 personer i kagen og hvert stykke indeholder 180 kcal.



Mandelkage med appelsin

75 g mandler
3 æg
175 g sukker
2 økologiske appelsiner
175 g hvedemel
1/4 tsk natron
1 tsk bagepulver
1/4 tsk salt
1/2 tsk vaniliepulver
1/2 dl olie (vindruekerneolie fx.)
1 dl appelsinsaft


  1. Tænd ovnen på 180 grader
  2. Smør en springform og læg bagepapir i bunden
  3. Pisk æg og sukker med salt, vanilie og revet skal af 1 appelsin
  4. Bland mel, bagepulver og natron
  5. Vend melet i æggesnapsen skiftevis med olie og appelsinsaft
  6. Vend de finthakkede mandler i dejen
  7. Kom dejen op i springformen
  8. Bag kagen i 30-35 min.
  9. Afkøles på en kagerist og pyntes evt. med sigtet flormelis og revet appelsinskal
Note:
Opskriften har jeg fundet på Hjerteforeningens hjemmeside, hvor der findes rigtig mange opskrifter på kager, hvor kalorieindholdet er reduceret. Jeg har skrevet opskriften med de ændringer, jeg lavet.

Pas på ikke at bage kagen for længe - den bliver nemt tør.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!