lørdag den 13. april 2013

Chokoladelagkage med jordbærmousse

Det er snart ved at være længe siden, jeg lavede denne lagkage til Lillepigens fødselsdag (hun blev 11, så hun er faktisk ikke så lille mere), men meget af min tid går i øjeblikket med at planlægge den Førstefødtes konfirmation i slutningen af april. Jeg glæder mig rigtigt meget til at fejre ham, men det bliver også skønt, når alt ens tid ikke længere går med at planlægge konfirmation.



Lagkagen er lavet efter anvisning af Lillepigen - hun ville have chokoladebunde og noget med jordbær. Så var det jo bare med at gå i krig.

Bundene er bagt efter samme opskrift som chokoladecupcakes med daimganache. Jeg har dog tilsat et par æg for at gøre dem en anelse mere luftige, men de er stadig tunge og svampede og kræver en kraftig mousse med meget smag.

Chokoladebunde

200 g sukker
2 æg
60 g smør
200 g mel
1/2 dl usødet kakaopulver
1 tsk vaniliesukker
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
1/4 dl kærnemælk
50 g hakket mørk chokolade (hvis man hakker det groft, får man chunks i bundene. Hvis man hakker det fint, smelter det ud i dejen og giver skøn chokoladesmag)

Tænd ovnen på 200 grader.
Kom et stykke bagepapir i bunden af en springform og smør siderne godt med smør.
Rør sukker og smør sammen.
Pisk æggene i - én af gangen. Tilsæt vaniliesukker.
Vej mel, kakao, bagepulver og natron af i en anden skål. Sigt blandingen op i æggene.
Vend melet i dejen og tilsæt kærnemælken.
Tilsidst tilsættes den hakkede chokolade.
Kom dejen op i den smurte springform og sæt kagen i ovnen.
Bages 25-30 min.

Afkøles helt inden den forsigtigt deles i to (med en savtakket kniv).

Så laves moussen.

Bærmousse250 g frosne bær (jeg brugte flest jordbær, men også lidt hindbær og blåbær for at give god smag og farve)
75 flormelis
Korn fra ½ vaniliestang (eller evt. en ½ tom vaniliestang)
5 blade husblas
2,5 dl. piskefløde

Sæt husblassen i blød i en skål med rigeligt vand (de skal være dækkede).
Kom de frosne bær, flormelis og vanilie samt den tomme vaniliestang op i en gryde og varm op til bærrene er bløde og safter godt.
Tag vaniliestangen op (ret vigtigt! Den er svær at blende - jeg glemte nemlig at tage den op med det resultat, at der var så stykker vanilistang i moussen - øv).
Tag gryden af varmen og blend bærrene. Knug vand af husblasen, kom den op i de varme bær og rør godt, indtil husblassen er helt smeltet. Lad køle lidt af, mens fløden piskes let.
Kom ca. 1/3 af fløden op i bærrene og rør godt. Kom herefter bærrene op i fløden og vend forsigtig sammen, så luften ikke slås ud af fløden. Sæt på køl i ½ time.

Herefter er moussen klar til brug - den kan evt. piskes let op igen, hvis den er blevet lidt kompakt.

Når kagen er helt kold, kom den tilbage i springformen, som er foret med film, der kan nå op af siderne.

Herefter kommes moussen på (hold ca. 1/3 tilbage til toppen) og den sidste bund. På toppen kommes den sidste mousse og kagen dækkes med film og sættes på køl. Kagen kan fint laves dagen, inden den skal spises - den har faktisk rigtigt godt af at stå og sætte sig.

Kanten af kagen har jeg smurt op med daimganache og derefter er kagen pyntet med friske jordbær skåret i skiver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!