søndag den 23. juni 2013

Grahamsbrød

Engang i forrige uge var vi pludselig i akut brødmangel. Ikke rart, så jeg måtte kaste mig ud i endnu et franskbrød efter det forhåndenværende søms princip aka tøm-skuffen...;o)

Det blev til to lækre saftige grahamsbrød, som iflg. manden min var de bedste, jeg har bagt til dato (og det siger ikke så lidt, for jeg har godt nok bagt mange brød...;o)).



Grahamsbrød 2 stk.

6 dl vand
1 dl syrnet mælkeprodukt (hvad man nu lige har i køleskabet)
50 g gær
75 g speltgryn
150 g grahamsmel
800-850 g hvedemel
2 tsk salt
2 tsk sukker
2 spsk margarine (flydende)

Rør gæren ud i det lune vand (hvis du bruger koldt vand, så kan dejen stå i længere tid på køkkenbordet og hæve, og du får tid til at lave andet imens).
Tilsæt mælkeprodukt, speltgryn, grahamsmel, salt, sukker, margarine og 700 g hvedemel.
Rør sammen på din røremaskine - og hvis du ikke har en røremaskine, så skal du bruge rå muskelkraft - og tilsætte hvedemelet lidt af gangen.
Lad dejen køre længe på røremaskinen og tilsæt efterhånden lidt mere mel, indtil dejen er glat og elastisk, ikke klistret, men endelig heller ikke tør!

Lad dejen hæve tildækket et lunt sted - 1-2 timer, hvis du bruger koldt vand - ½-1 time, hvis du bruger lunt vand.

Hæld forsigtigt dejen ud på et meldrysset bord og del dejen i to.

Ælt nu dejen ved at folde hver dejklump ind i sig selv til de danner en glat og elastisk kugle. Kuglen foldes herefter på langs 2-3 gange og trilles let, indtil du har et aflangt brød.

Læg brødene på en bageplade med bagepapir og giv dem 2-3 dybe snit i overfladen. Hæver ½-1 time, hvorefter de pensles med sammenpisket æg og bages i en 190 grader varm ovn i 30-35 min.

Brødene er bagte, når de er gyldne på overfladen og lyder hule, når man banker dem under bunden.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!