søndag den 2. juni 2013

Dagens store frugttærte

I år er det 20 år siden, jeg blev student.... Utroligt, jeg ved det godt. Når jeg tænker tilbage, er det svært at komme i tanke om, hvad jeg har brugt de 20 år på?

Men ved nærmere eftertanke ved jeg det godt; de første år på uddannelse, derefter nyforelsket og så de sidste 13 år med at se mine børn vokse op.. Skønne år :)

 

Vi er fire piger fra den gamle klasse, som nu har mødtes et par gange for at planlægge en gensynsfest. Det er hyggeligt at se dem igen, genopfriske minder og blive opdateret på deres liv. Glæder mig til at se resten af klassen og høre, hvad de har brugt de sidste 20 år på.

Sidst mødtes vi hos mig. Så skal der selvfølgelig bages kage. En af mine absolutte yndlingskager, er Dagens Store Frugttærte, som jeg har fået mange gange i forskellige udgaver - det her er min version.

Dagens Store Frugttærte

125 g smør
200 g sukker
4 æggeblommer
2 dl mælk
150 g mel
3 tsk bagepulver

Marengs
4 æggehvider
300 g sukker
2 tsk vaniliesukker

Tænd ovnen på 190 grader.

Del 4 æg i blommer og hvider.
Piske hviderne næsten stive. Kom sukkeret og vanilie i og pisk til marengsen er sej og blank.

Rør sukker med det bløde smør.
Tilsæt æggeblommerne og rør godt.
Vend mel og bagepulver i æggemassen.
Rør tilsidst mælk i.


Kom dejen op i en lille bradepande foret med bagepapir.


Kom marengsen ovenpå.

Kom kagen i ovnen og bag den 30-35 min. Pas på, at marengsen ikke bliver for mørk, for så smager den bittert. Det kan være svært at tjekke, om kagen er gennembagt, men prøv at løfte forsigtigt i bagepapiret og mærk under kagen.

Kagen kan også bages en i en stor bradepande. Så skal den ikke bage så længe og bunden bliver ikke så høj, men mere som en lagkagebund.

Lad kagen køle helt af i bradepanden. Hvis du bager den i en lille bradepande, kan du godt forsigtigt løfte den ud af formen.

Lav cremen

Creme

21/2 dl piskefløde
21/2 dl creme fraiche (jeg brugte 5%)

Pisk fløden til skum. Bland creme fraiche i flødeskummet.



Kom cremen ovenpå kagen. Pynt kagen, fx. med søde, solmodne jordbær og revet chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!