lørdag den 11. januar 2014

På sådan en helt almindelig lørdag....

Hvad laver I om lørdagen? Har I noget, I altid gør - noget som I slet ikke kan undvære? Er I huslige eller sover I længe og slapper af?

Min lørdag starter altid med spinning eller løb. I dag var det løb. Pyha, det var hårdt - jeg har holdt en næsten 6 uger lang pause, fordi både november og december var fyldt til bristepunktet med arrangementer i hverdagene og så fordi jeg har haft problemer med hofte og ben - nok pga. overbelastning. Det er ikke blevet så meget bedre med den ømme hofte, men antallet af arrangementer er taget lidt af, så nu har jeg fået tid til at løbe lidt igen. Det er helt vildt så hurtigt løbeformen forsvinder - mine ben føltes som om jeg havde fået støbt beton rundt om mine lægge...Men vi kom igennem godt 4 km og det var en kæmpe sejr!

Noget andet, jeg altid gør om lørdagen, er at bage. Jeg ved godt, at det lyder mærkeligt, men jeg slapper helt vildt meget af, når jeg står i mit køkken med radioen eller tv'et tændt og bager et eller andet. Det er så stor forskel på at bage, hvor man gerne må improvisere og det jeg laver til dagligt, hvor jeg sidder på kontor og skal sørge for at mit arbejde så vidt muligt er fejlfrit og at alle regler og forskrifter bliver overholdt, at det på en eller anden måde giver mig overskud til at yde mit bedste i mit arbejde - giver det mening??

Nå, men jeg har selvfølgelig også lige en opskrift til jer.





Jeg har eksperimenteret lidt med knækbrød.


Jeg bagte for et par måneder siden noget knækbrød efter en opskrift fra Anne W.Ravn, som er diætist. Det var ret sundt og smagte sådan set godt nok, men det forsvandt bare ikke rigtigt fra kagedåsen, så det var nok alligevel ikke helt den rigtige opskrift.

Mange af de knækbrødsopskrifter, jeg har set indeholder rigtig mange frø og kerner og rigtig meget olie for at gøre knækbrødene sprøde og lækre - det er der jo overhovedet ikke noget i vejen med, men energiindholdet bliver bare meget højt i de små sprøde stykker og jeg kunne godt tænke mig at finde en god opskrift, som var knap så fed.


Med den her opskrift er jeg, om ikke nået i mål, så i hvert fald kommet et godt stykke af vejen ;o)



Knækbrød ca. 20 stk.




100 g fuldkornsspelt
50 g majsmel
25 g hvedemel
25 g havregryn
30 g sesamfrø
30 g hørfrø
30 g græskarkerner
½ tsk. salt
1 tsk. bagepulver
2 spsk. olie
1 dl vand


Bland alle de tørre ingredienser.


Tilsæt olie. Tilsæt vandet (start med ½ dl. - det er ikke sikkert, at du skal bruge alt vandet.


Ælt hurtigt sammen til en fast masse.


Rul massen tyndt ud mellem to stykker bagepapir.


Forskær knækbrødene i den størrelse, du vil have.


Løft bagepapiret over på en bageplade.


Bages 12-15 min i en 225 grader varm ovn.



TIP:
De yderste knækbrød bliver hurtigere brune end dem i midten. Derfor kan du med fordel tage de yderste knækbrød ud af ovnen lidt før de inderste og lade de inderste få et par minutter mere, så de også bliver sprøde og lækre.
Knækbrødene kan forskæres med et pizzahjul.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!