søndag den 5. januar 2014

Små mazarinkager med overraskelse



Disse lækre og syndige mazarinkager bagte jeg til en julefrokost med vores gode venner, hvor jeg havde fået lov til at stå for desserten (big surprice ;o)). Jeg serverede dem med en is lavet på kondenseret mælk og flødeskum, der var smukt stribet af kirsebærsauce og fyldt med lækker mørk chokolade.

Små mazarinkager ca. 12 stk.

200 g marcipan
200 g sukker
200 g smør
3 æg
50 g mel
1 knivspids kanel
Revet skal af 1 appelsin
Syltede kirsebær (ca. ½ glas)

Gør en muffinform klar - det er nemmest med en silikoneform, som sprayes med bagespray eller smøres godt med smør.

Tænd ovnen på 175 grader.


Skær det blødgjorte smør i mindre stykker og kom det i en røreskål sammen med sukkeret. Riv marcipanen ned i skålen.

Rør smør, sukker og marcipan godt sammen.


Tilsæt kanel og appelsinskal.


Tilsæt æggene én af gangen og rør godt indimellem.

Sigt melet ned til resten af ingredienserne og vend det i dejen.


Dejen fyldes i muffinformene - fyld først formene halvt op og kom 2-3 kirsebær i dejen. Fyld herefter resten af dejen ovenpå kirsebærrene - man kan også komme kirsebærrene oven i dejen og presse dem lidt ned i dejen, hvis man ligesom mig glemte at komme dem i halvvejs...;o).

Bag mazarinerne i 25-30 min. Køler af på en bagerist.

Tip:
De små mazariner kan sagtens bages dagen i forvejen - de bliver næsten kun bedre af at stå på køl en dag eller to.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!