fredag den 29. november 2013

Karameller med vanilie, lime og pistacie

Sidste år prøvede jeg for første gang selv at lave flødekarameller. Jeg lavede både nogle "rigtige" karameller og så denne udgave med kondenseret mælk. Disse her rigtig nemme og man behøver ikke et sukkertermometer, men bare en stærk arm, for der skal røres meget og længe.




Jeg fik ikke kogt min karamelmasse helt nok, så mine blev mere fudge-agtige, men det kan man jo selv vælge, om man bedst kan lide.






Denne smagsvariant er med limeskal, vanilie og så er de drysset med en smule pistacienødder.

Flødekarameller

1 ds. kondenseret mælk (kan fås i bl.a Føtex og Bilka fra Nestle - står sammen med bageartikler)
120 g smør
150 g rørsukker
2 spsk. honning
1/8 tsk. salt (til at fremhæve smagen af fyldet)

Fyld
½ vaniliestang
Fintrevet skal fra 1 lime
Lidt hakket pistacienødder

Kondenseret mælk, smør, honning og sukker kommes i en gryde og varmes langsomt op, under omrøring!, mens sukker og smør smelter.




Når sukker og smør er smeltet, skal der skrues op for varmen, så massen begynder at boble - og så skal der virkelig røres.





Karamellen skal koge i 10-15 min under omrøring indtil massen bliver gyldenbrun. Hvis man er i tvivl om, hvornår massen er færdig, så kom en smule af karamellen i isvand. Hvis man kan samle karamellen til en lille elastisk kugle, så er karamellen færdig og kan hældes op i en firkantet form beklædt med bagepapir (eller smurt med neutral madolie).

Når karamellen er færdigkogt kommes smagsgiverne i.

Jo mindre formen er, jo højere karameller får man (og jo længere tid er de om at størkne).



Sættes på køl i min. 4 timer. Kan herefter skæres eller klippes i passende stykker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!