mandag den 5. maj 2014

Årets første rabarberkage

I søndags, hvor det var det skønneste vejr, sad vi i flere timer og hyggede over ved vores naboer. De er de skønneste og sødeste mennesker og vi kan tale sammen i timevis uden at løbe tør for emner - dejligt!

Inden vi gik, gik vi lige i tur rundt i haven og jeg beundrede deres flotte rabarber. Min have ligger lidt brak, så jeg har intet spiseligt i haven, hvilket godt kan ærgre mig. Jeg fik lov til at plukke lidt af rabarberne, så jeg skyndte mig hjem og bagte en rabarberkage.



Rabarberkage 

250 g rabarber
1 spsk. kartoffelmel
1 spsk. sukker

80 g blødt smør
280 g sukker
240 g hvedemel
1 spsk bagepulver 
1/2 tsk vaniliepulver
2 æg
1 1/2 dl mælk

Rens rabarberne og snit dem i 1 cm stykker. Kom dem i en skål og drys med en blanding af sukker og kartoffelmel.

Tænd ovnen på 190 grader. Kom bagepapir i en springform.

Rør sukker og det bløde smør.

Tilsæt vanilie.

Tilsæt æggene og pisk grundigt indtil massen er lys og skummende.

Bland mel og bagepulver og sigt det i æggesnapsen sammen skiftevis med mælken.

Kom dejen op i springformen og fordel rabarberne ovenpå - pres dem evt. lidt ned i dejen.

Bag kagen 40-45 min.

Afkøles og serveres med kold creme fraiche rørt med lidt vaniliepulver.

2 kommentarer:

  1. Den ser lækker ud :-) Der er bare ikke noget bedre end bagværk med rabarber!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi. Kunne ikke være mere enig :). /Lene

      Slet

Læg en kommentar - så bli'r jeg glad!